بلاگ

روان نویس چیست؟ انواع خودکار روان نویس

روان نویس چیست؟

لوازم تحریر در دنیای امروز بسیار متنوع‌تر و پیشرفته‌تر از گذشته هستند و روز به روز بر تنوع مدل های نوشت افزار افزوده می‌شود. بنابراین شما انتخاب های زیادی برای راحت‌تر نوشتن و تطبیق نوشت افزار با نیاز های خود در اختیار دارید. یکی از بهترین انواع نوشت افزار که مدت هاست توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد روان نویس است. برخی این وسیله را با خودکار یکی می‌دانند، در حالی که روان نویس کاملا با خودکار متفاوت است و ویژگی های مخصوص به خود را دارد. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم که روان نویس چیست و چه کاربرد هایی دارد.

روان نویس چیست؟

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که روان نویس چیست، باید بگوییم که روان نویس در واقع نوعی نوشت افزار است که دارای جوهر مایع رقیق در قسمت بدنه می‌باشد که در اغلب مواقع قابلیت تعویض مخزن جوهر را نیز دارد. علاوه بر آن نوک این وسیله نسبتا باریک است و با ظرافت بیشتری می‌توانید با آن بنویسید.

روان نویس دارای رنگ های متنوعی است، با این حال تنوع رنگی آن از خودکار یا مداد بسیار محدود‌تر است. این نوشت افزار اثر پررنگ و متراکمی روی کاغذ ایجاد می‌کند و اگر نمی‌خواهید رد آن از پشت کاغذ معلوم باشد باید از کاغذ های ضخیم استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی های روان نویس این است که می‌توانید با آن تند و سریع بنویسید و اگر سرعت بالایی در نوشتن دارید روان نویس برای شما بهتر از خودکار است. البته توجه داشته باشید از روان نویس های با کیفیت استفاده نمایید تا در هنگام نوشتن جوهر آن پس ندهد و نوشته شما را نامرتب نکند.

انواع روان نویس

برخی افراد احتمالا نمی‌دانند که انواع روان نویس چیست و تنها با یک نوع ساده آن آشنا هستند. در حالی که روان نویس ها هم مانند خودکار انواع مختلفی دارند و می‌توانید بر اساس سلیقه و نیاز خود بهترین مدل را انتخاب نمایید.

یکی از ویژگی هایی که روان نویس های مختلف را از هم متمایز می‌کند رنگ آن ها است. یک روان نویس می‌تواند به رنگ های سیاه، آّبی تیره، زرشکی، سبز تیره، قهوه‌ای، خاکستری و غیره باشد. روان نویس های رنگی نیز در بازار موجود هستند که با آن ها می‌توانید نوشته های خود را زیباتر کنید.

از دیگر ویژگی های انواع روان نویس جنس بدنه آن ها است. اغلب روان نویس هایی که می‌شناسیم دارای بدنه پلاستیکی محکم و مقاوم هستند و داخلشان دیده نمی‌شود. انواع دیگری از روان نویس با بدنه فلزی و شیشه‌ای نیز وجود دارند که ظاهر بسیار زیبایی داشته و در نوع شیشه‌ای می‌توانید میزان جوهر باقی مانده در روان نویس را نیز مشاهده کنید.

انواع روان نویس می‌توانند اندازه های مختلف و شکل های بدنه متفاوتی داشته باشند. روان نویس ها همگی دارای یک درب محکم هستند و مانند خودکار نباید آن ها را بدون درب رها کرد، زیرا ممکن است جوهرشان خشک شود.

قیمت و کیفیت نیز در مدل های مختلف روان نویس با یکدیگر متفاوت است. قیمت انواع روان نویس معمولا بر اساس جنس بدنه و برند آن و همچنین قابلیت تعویض مخزن مشخص می‌گردد. برخی روان نویس های نفیس و خاص دارای بدنه های بسیار زیبا و گران قیمت هستند و در جعبه های مخصوص برای هدیه دادن ساخته می‌شوند.

مقایسه خودکار با روان نویس

اکنون که می‌دانیم روان نویس چیست و چه ویژگی هایی دارد می‌توانیم آن را به خوبی با خودکار مقایسه کنیم. همه ما در طول زندگی و تحصیل بار ها از انواع خودکار استفاده کرده‌ایم و ویژگی های آن را به خوبی می‌دانیم. هر شخصی با یک نوع و رنگ خودکار راحت‌تر است و به آن عادت کرده، با این حال افرادی نیز هستند که روان نویس را به خودکار ترجیح می‌دهند.

برای مقایسه روان نویس با خودکار در وهله اول باید در مورد رد جوهر آن ها صحبت کنیم. خودکار جوهر غلیظ‌تری دارد و به زبان ساده برای نوشتن با آن باید نیروی بیشتری با دستتان اعمال نمایید. در طرف دیگر روان نویس جوهر رقیقی دارد و نوک آن به گونه‌ای طراحی شده که با کوچکترین تماس با سطح کاغذ به سرعت اثر خود را به جای می‌گذارد و نیازی به اعمال نیرو روی کاغذ و نوک آن نیست.

به این ترتیب با روان نویس می‌توانید سریع‌تر از خودکار بنویسید و به دلیل اعمال فشار کمتر دستتان دیرتر در اثر نوشتن طولانی مدت خسته می‌شود. علاوه بر این اثر جوهر روان نویس روی کاغذ بسیار پررنگ‌تر و متراکم‌تر از خودکار است و یکی از دلایلی که برخی افراد از روان نویس استفاده نمی‌کنند همین پررنگ بودن جوهر و نمایان شدن آن از پشت صفحه می‌باشد.

یکی دیگر از تفاوت های خودکار با روان نویس این است که شما در اغلب موارد می‌توانید مخزن جوهر و مغزی روان نویس را تعویض کنید و تنها با یکبار خرید بدنه، تا مدت ها از آن استفاده نمایید، در حالی که خودکار ها معمولا چنین امکانی را ندارند.

در هر صورت انواع خودکار و روان نویس هر کدام کاربرد های خود را دارند و هیچکدام نمی‌تواند جای دیگری را بگیرد. روان نویس ها اصولا ابزار کم کاربرد‌تری نسبت به خودکار هستند با این حال یک وسیله بسیار مناسب برای سریع و تمیز نوشتن به شمار می‌آیند.

کاربرد های روان نویس

کاربرد های روان نویس

شاید یکی از دلایلی که افراد کمتر از روان نویس استفاده می‌کنند این است که نمی‌دانند کاربرد های روان نویس چیست و برای چه اهدافی ساخته شده است. روان نویس با توجه به ویژگی مهم خود یعنی سریع و تمیز نوشتن کاربرد های فراوانی دارد. 

یکی از مهم‌ترین کاربرد های روان نویس، تمرین خطاطی و به طور کلی خوش خط نوشتن است. اگر قصد آموختن انواع خط مانند نستعلیق و غیره را دارید استفاده از یک روان نویس با کیفیت برای شروع کار لازم است. زیرا با روان نویس به آسانی می‌توانید بدون نیاز به اعمال فشار زیاد سریع و زیبا بنویسید و خط بهتری داشته باشید.

همچنین برای افرادی که نیاز دارند سریع بنویسند و یا به طور کلی سرعت نوشتنشان بالاست، روان نویس بسیار بهتر از خودکار است. با استفاده از روان نویس می‌توانید با سرعت بیشتری هر آن چه در ذهنتان می‌گذرد را روی کاغذ بیاورید.

اگر دقت کرده باشید زمانی که یک تقدیرنامه یا یک مدرک و به طور کلی یک کاغذ نفیس با بافت روغنی دریافت می‌کنید، قسمت های دست نوشته آن با روان نویس نوشته شده‌اند. روان نویس ها به علت تراکم بالا، زیبایی اثر باقی مانده بر روی کاغذ و تمیز و مرتب بودن معمولا انتخاب اغلب افراد برای نوشتن در مواقع حساس و مهم هستند.

یکی دیگر از کاربرد های روان نویس ها هدیه دادن است. شما می‌توانید انواع روان نویس که دارای بدنه های زیبا و خاص هستند و در یک جعبه قرار گرفته‌اند را به عنوان هدیه به دوستان و همکاران خود تقدیم کنید. نوشت افزار و به خصوص روان نویس های خاص، یک هدیه ارزشمند و مناسب هستند که تنوع بالایی نیز دارند و می‌توانید بر اساس بودجه خود و سلیقه افراد آن ها را برای هدیه دادن انتخاب کنید.

نکات خرید و استفاده از روان نویس

در این بخش به بررسی این موضوع می‌پردازیم که نکات استفاده از روان نویس چیست و در هنگام خرید باید چه مواردی را در نظر داشته باشید. خرید روان نویس نیز مانند سایر انواع نوشت افزار بسیار آسان است و شما می‌توانید در انواع فروشگاه های آنلاین و حضوری، روان نویس های متنوع با بدنه و رنگ های مختلف را بیابید. برخی از نکات خرید روان نویس و استفاده از آن به شرح زیر است. با رعایت این نکات روان نویس شما عمر بیشتری خواهد داشت.

  • برای خرید روان نویس از فروشگاه های آنلاین حتما اعتبار فروشگاه را قبل از خرید بررسی نمایید تا روان نویس سالم به دست شما برسد.
  • اگر از فروشگاه های حضوری خرید می‌کنید حتما قبل از خرید از فروشنده درخواست کنید یک بار با روان نویسی که انتخاب کرده‌اید روی کاغذ بنویسد تا از کارکرد آن اطمینان حاصل نمایید.
  • اگر روان نویس را برای نوشتن داخل انواع دفتر تهیه می‌کنید دقت داشته باشید که کاغذ های دفتر خیلی نازک نباشند تا اثر روان نویس از پشت کاغذ های آن مشخص نباشد.
  • اگر روی کاغذ های جدا از هم می‌خواهید از روان نویس استفاده نمایید بهتر است انواع زیردستی را فراموش نکنید. استفاده از زیردستی کاغذ را محکم نگه می‌دارد و نوشته های شما مرتب‌تر خواهند شد.
  • قیمت و کیفیت انواع روان نویس را در هنگام خرید بررسی نمایید و قیمت های خیلی بالا را بدون مقایسه قیمت نپذیرید.
  • امکان تعویض مخزن و کیفیت بدنه را در هنگام خرید بررسی کنید تا با نیاز های شما هماهنگ باشند.
  • به هیچ وجه زمانی که از روان نویس استفاده نمی‌کنید درب آن را باز نگذارید.
  • تا زمانی که جوهر روان نویس روی کاغذ خشک نشده دست خود را روی نوشته ها نکشید تا جوهر پخش نشود.

نتیجه گیری

در این مقاله بررسی کردیم که روان نویس چیست، چه کاربرد هایی دارد، تفاوت های آن با خودکار در چیست و چه نکاتی باید در هنگام خرید و استفاده از آن رعایت شود. روان نویس ها یکی از بهترین انواع نوشت افزار هستند که کاربرد های مخصوص به خود را دارند. با وجود اینکه استفاده از خودکار رواج بیشتری دارد، با این حال نمی‌توان کاربرد های روان نویس را نادیده گرفت. روان نویس ها برای خوش خط و سریع نوشتن بسیار مناسب و کاربردی هستند.

سوالات متداول

1-آیا روان نویس گران‌تر از خودکار است؟

قیمت انواع خودکار و روان نویس تقریبا نزدیک به هم است و طیف قیمتی بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود. روان نویس ها و خودکار های ساخته شده توسط برند های داخلی قیمت های پایین‌تری دارند. در حالی که خودکار ها و روان نویس های خارجی و یا دارای ویژگی های خاص مانند متریال بدنه، با قیمت های بسیار بالاتری به فروش می‌رسند. بنابراین هم برخی خودکار ها گران‌تر از برخی مدل های روان نویس هستند و هم برعکس.

2-آیا جوهر روان نویس روی کاغذ پس می‌دهد؟

جوهر روان نویس کمی رقیق‌تر از خودکار و کاملا مایع است و دیرتر خشک می‌شود. به همین دلیل زمانی که روی کاغذ با آن می‌نویسید باید دقت داشته باشید که قبل از خشک شدن جوهر روی کاغذ، دستتان را روی نوشته ها نکشید. در صورتی که دست خود را روی نوشته های خشک نشده بگذارید جوهر پخش خواهد شد. اگر کاغذ شما خیلی نازک باشد جوهر روان نویس از پشت صفحه پس می‌دهد. با این حال در هنگام نوشتن معمولا جوهر پخش نمی‌شود و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

3-روان نویس بهتر است یا خودکار؟

به طور کلی نمی‌توان گفت که خودکار بهتر است یا روان نویس. زیرا هر کدام از آن ها در جای مخصوص به خود کاربرد دارند و نمی‌توانند جای یکدیگر را بگیرند. در برخی ویژگی ها روان نویس بهتر است و در برخی دیگر خودکار. شما باید ابتدا نوع نوشتن و نیاز خود را مشخص نموده و سپس این نیاز ها را با ویژگی های نوشت افزار های مختلف تطبیق دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *