بلاگ

انواع دفتر مناسب نقاشی

انواع دفتر مناسب نقاشی

طراحی و نقاشی یکی از انواع هنر های تجسمی است که سن و سال ندارد و افراد از کودکی تا پیری به آن علاقه مند هستند و برخی آن را به عنوان یک سرگرمی و برخی دیگر به عنوان حرفه دنبال می‌کنند. هر نقاشی برای خلق شدن نیاز به یک بستر مناسب دارد. به عنوان مثال نقاشی های رنگ و روغن نیاز به بوم پارچه‌ای دارند و نقاشی های سیاه قلم و آبرنگ نیاز به مقوا. با این حال پرکاربردترین بستر برای خلق آثار هنرمندان کاغذ و دفتر است که بسیاری از تکنیک های نقاشی را می‌توان روی آن پیاده سازی کرد. در ادامه با ویژگی های انواع دفتر مناسب نقاشی آشنا خواهید شد تا بتوانید با خرید دفتر مناسب هنر خود را گسترش دهید.

ویژگی های انواع دفتر مناسب نقاشی

دفتر مناسب نقاشی یکی از انواع دفتر است که مدل های بسیار متنوعی دارد و می‌تواند پاسخگوی نیاز ها و سلایق افراد در سنین مختلف باشد. مهم‌ترین ویژگی و تفاوت دفتر مناسب نقاشی با دفتر های دیگر این است که دفتر نقاشی خط ندارد و صفحات آن سفید و ساده هستند. خط نداشتن دفتر نقاشی به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را از چهارچوب ها رها کنید و هر آنچه در فکر شما نقش می‌بندد را روی کاغذ بیاورید.

یک دفتر مناسب نقاشی می‌تواند ویژگی های مختلفی داشته باشد که در ادامه با آن ها و انواع دفتر نقاشی آشنا خواهید شد. همچنین برخی افراد علاقه دارند که به جای دفتر روی کاغذ های جدا از هم نقاشی و طراحی کنند. برای این کار توصیه می‌شود از انواع زیردستی استفاده نمایید تا هم زیر کاغذ محکم شود و هم بتوانید کاغذ ها را به صورت مرتب و بدون مشکل با خود حمل کنید.

اندازه دفتر نقاشی

یکی از مهم‌ترین ویژگی های دفتر مناسب نقاشی اندازه آن است. اندازه دفتر را نوع نیاز و سلیقه شما تعیین می‌کند. همچنین باید برای انتخاب سایز دفتر نقاشی، نحوه جابجایی و محل قرارگیری آن را نیز در نظر داشته باشید. دفتر های نقاشی معمولا بر اساس سایز استاندارد کاغذ که به صورت بین المللی رعایت می‌شود ساخته می‌شوند. به این ترتیب سایز برخی از پرکاربردترین دفتر های مناسب نقاشی به شرح زیر است.

  • دفتر نقاشی A3
  • دفتر نقاشی A4
  • دفتر نقاشی A5
  • دفتر نقاشی B5
  • و غیره

دفتر نقاشی آ3 که اندازه بزرگی دارد معمولا برای مهندسان و طراحان در رشته هایی مانند معماری و طراحی صنعتی مناسب است. زیرا این افراد نیاز دارند که طرح های خود را در ابعاد بزرگ و با جزئیات زیاد بکشند و دفتر های کوچکتر کار آن ها را دشوار خواهد کرد. این دفتر ها می‌توانند برای برخی نقاشان حرفه‌ای نیز مناسب باشند.

دفتر نقاشی آ4 کاربرد بیشتری دارد و برای هنرآموزان رشته های طراحی و نقاشی و طراحی لباس مناسب است. این دفتر اندازه معقولی دارد و در عین حال فضای کافی برای پرداختن به جزئیات را به شما می‌دهد. این دفتر نقاشی به آسانی در کیف کوله پشتی یا دستی جای می‌گیرد و حمل آن آسان است.

دفتر نقاشی آ5 اندازه کوچکتر و در حد یک دفتر یادداشت دارد. در واقع اندازه این دفتر نصف آ4 است و به آسانی می‌توانید آن را در هر کیفی حمل کنید. این نوع دفتر نقاشی برای طراحانی مناسب است که می‌خواهند آن را همه جا همراه خود داشته باشند و ایده ها و طرح های ناگهانی که به ذهنشان می‌رسد را ثبت کنند.

دفتر نقاشی ب5 نیز اندازه‌ای معادل سایر دفتر های خط دار معمولی دارد و برای دانش آموزان و نقاشی در مدرسه مناسب است. این دفتر اندازه بسیار مناسبی برای قرارگیری در کیف کوله پشتی دانش آموز دارد. همچنین به علت وزن پایین حمل آن برای کودک شما آسان خواهد بود.

اندازه دفتر مناسب نقاشی به ابعاد گفته شده محدود نمی‌شود و شما می‌توانید دفتر های بسیار بزرگتر و یا کوچکتر را نیز در بازار پیدا کنید. اگر به کلاس نقاشی می‌روید و یا دفتر را برای مدرسه تهیه می‌کنید و یا دانشجو هستید، بهتر است برای خرید دفتر نقاشی بر اساس توصیه استاد و معلم خود عمل کنید.

صحافی دفتر نقاشی

دفتر مناسب نقاشی می‌تواند مانند سایر مدل های دفتر با صحافی های مختلفی تولید شود. نوع صحافی دفتر کاملا به سلیقه و راحتی شما بستگی دارد و نمی‌توان گفت که کدام صحافی بهتر است. البته اغلب افراد معتقدند که صحافی های سیمی راحتتر هستند، با این حال برخی افراد همچنان دفتر هایی با صحافی چسبی و منگنه‌ای را ترجیح می‌دهند.

صحافی سیمی دفتر نقاشی به شما کمک می‌کند تا بتوانید دفتر را با زاویه 180 درجه باز کنید و از تمام صفحه کاغذ استفاده نمایید. سیم های دفتر می‌توانند به صورت عمودی یا افقی نصب شوند. با این حال در برخی موارد ممکن است سیم ها در هنگام نقاشی به دست شما برخورد کنند و مانع کار شوند.

دفتر هایی با صحافی غیرسیمی و با چسب یا منگنه و دوخت کمی سختتر باز می‌شوند و ممکن است به کناره های داخلی کاغذ دسترسی نداشته باشید. با این حال برخی افراد این نوع دفتر را به دفتر نقاشی سیمی ترجیح می‌دهند.

ویژگی های انواع دفتر مناسب نقاشی

جلد دفتر نقاشی

یک ویژگی دیگر دفتر مناسب نقاشی جنس جلد و طراحی آن است. جلد دفتر علاوه بر زیبایی ظاهری، وسیله‌ای برای نگهداری و محافظت از کاغذ های دفتر است و هر چه قدر این جلد محکم‌تر باشد، کاغذ ها صاف‌تر و بهتر باقی می‌مانند. جلد دفتر نقاشی می‌تواند پلاستیکی، مقوایی ضخیم یا مقوای نازک باشد.

بهترین انتخاب برای جنس جلد دفتر مناسب نقاشی، پلاستیکی یا مقوایی ضخیم و محکم است. زیرا این نوع جلد ها می‌توانند به خوبی از کاغذ ها محافظت کنند و تکیه گاه مناسبی برای طراحی روی کاغذ های دفتر باشند. جلد های مقوایی نازک معمولا در اثر جابجایی در کیف و استفاده مکرر ممکن است تا خورده و خراب شوند و نتوانند از کاغذ ها به خوبی محافظت کنند.

طراحی و رنگ جلد نیز باید بر اساس محلی که قرار است از دفتر استفاده کنید و سلیقه شما انتخاب شود. به عنوان مثال اگر دفتر مناسب نقاشی را برای مدرسه یا دانشگاه تهیه می‌کنید، طراحی و رنگ آمیزی جلد باید تا جای ممکن ساده باشد. اگر قصد دارید دفتر را در یک کلاس نقاشی و یا در خانه و برای سرگرمی مورد استفاده قرار دهید می‌توانید جلد آن را بر اساس سلیقه و علایق خود انتخاب نمایید.

کاغذ دفتر نقاشی

آخرین و مهم‌ترین ویژگی دفتر مناسب نقاشی جنس و نوع کاغذ آن است. اهمیت نوع کاغذ در نقاشی بسیار بیشتر از کاغذی است که قرار است فقط روی آن بنویسید. کاغذ دفتر مناسب نقاشی باید در وهله اول بر اساس نوع تکنیک نقاشی انتخاب شود. تکنیک های نقاشی می‌توانند تر یا خشک باشند. به عنوان مثال تکنیک طراحی با مداد و سیاه قلم خشک هستند و آبرنگ و گواش جزو تکنیک های تر به شمار می‌روند.

کاغذ دفتر های مناسب نقاشی می‌توانند کاغذ های 80 گرمی معمولی، 100 گرمی، 200 گرمی، کاغذ آبرنگ، کاغذ کارتریج، کاغذ کاهی و غیره باشند. کاغذ هایی با گرم بالاتر ضخیم‌تر هستند و برای نقاشی های تر مناسب می‌باشند. استفاده از کاغذ نازک برای نقاشی های تر باعث چروک شدن کاغذ و خراب شدن نقاشی خواهد شد.

برای نقاشی های خشک نیز کاغذ های ضخیم مناسب‌تر هستند. زیرا با فشار مداد یا زغال پاره نخواهند شد و بافت زیباتری در قسمت های سایه روشن ایجاد می‌کنند. برخی کاغذ های مناسب نقاشی با مواد خاصی پوشانده می‌شوند تا بتوانند آب را در نقاشی های تر سریع‌تر جذب کنند و مانع چروک شدن کاغذ شوند. همچنین سطح این کاغذ ها صیقل داده می‌شود و کاملا صاف و یکدست خواهد بود.

نتیجه گیری

انتخاب دفتر مناسب نقاشی تاثیر بسیار زیادی در کیفیت طراحی های شما دارد و می‌تواند راحتی شما در هنگام نقاشی کشیدن را بهبود بخشد. برای انتخاب دفتر نقاشی مناسب بهتر است به نکات گفته شده از قبیل سایز دفتر، جلد دفتر، جنس کاغذ های دفتر و نوع صحافی آن دقت داشته باشید. مطمئن شوید دفتر نقاشی که انتخاب می‌کنید برای تکنیک مورد نظر شما مناسب باشد و نتیجه خوبی به دنبال داشته باشد.

سوالات متداول

1-آیا کاغذ دفتر نقاشی باید حتما ضخیم باشد؟

خیر، اگر برای نقاشی های معمولی با مداد طراحی یا مداد رنگی برای کودکان دفتر نقاشی می‌خرید، نیازی نیست کاغذ های دفتر ضخیم و یا نوع خاصی باشند. برای نقاشی های حرفه‌ای‌تر و نقاشی های تر اهمیت جنس کاغذ بیشتر می‌شود و برای انتخاب نوع کاغذ بهتر است از استاد خود مشورت بگیرید.

2-بهترین دفتر مناسب نقاشی برای مدرسه چه ویژگی هایی دارد؟

برای انتخاب دفتر مناسب نقاشی برای مدرسه بهتر است این دفتر سایز B5 باشد تا به راحتی در کنار سایر دفتر ها و کتاب ها در کیف دانش آموز جای گیرد. همچنین نیازی نیست کاغذ های آن خیلی ضخیم باشند تا وزن دفتر زیاد نشود. با این حال کاغذ های خیلی نازک نیز ممکن است در هنگام نقاشی و رنگ آمیزی پاره شوند. یک ضخامت متوسط و مناسب برای کاغذ انتخاب کنید که انگشت شما از پشت کاغذ پیدا نباشد. جلد دفتر نقاشی بهتر است تا جای ممکن ساده باشد و تعداد برگ های آن نیز بهتر است طبق توصیه معلم انتخاب شوند. به طور معمول دفتر های 40 یا 60 برگ برای نقاشی در مدرسه مناسب هستند.

3-آیا می‌توان دفتر مناسب نقاشی را آنلاین خرید؟

بله، خرید آنلاین دفتر نقاشی یکی از بهترین روش ها برای شروع نقاشی کشیدن است که شما را از مراجعه حضوری به فروشگاه ها و صرف زمان و انرژی بی نیاز می‌کند. با این حال در هنگام خرید آنلاین باید به اعتبار فروشگاه توجه داشته باشید و تمام ویژگی های محصول را از بخش توضیحات بخوانید و مطمئن شوید که ویژگی های آن با نیاز های شما سازگار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *