بلاگ

روش های تشخیص مداد رنگی اصل و تقلبی

روش های تشخیص مداد رنگی اصل و تقلبی
  • ابزار های نقاشی و طراحی در دنیای امروز تنوع بسیار زیادی پیدا کرده و با کیفیت و قیمت های مختلفی به فروش می‌رسند. مداد رنگی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ابزار های نقاشی است که تمام سنین از کودکان 3 ساله تا بزرگسالان می‌توانند از آن استفاده کنند و نقاشی های زیبا خلق نمایند. با توجه به فروش بالا و طرفداران بسیار مداد رنگی، برخی افراد سعی در کپی کردن محصولات برند های معتبر و فروش آن ها به جای محصولات اصل دارند. اگر می‌خواهید مداد رنگی که تهیه می‌کنید حتما ساخته خود شرکت اصلی باشد در ادامه با ما همراه باشید تا روش های تشخیص مداد رنگی اصل و تقلبی را بشناسیم.

    اهمیت خرید مداد رنگی اصل

    پیش از پرداختن به روش های تشخیص مداد رنگی اصل و تقلبی، شاید خوب باشد که بدانیم لزوم خرید مداد رنگی اصل چیست و تقلبی نبودن مداد چه اهمیتی دارد. در اغلب موارد مداد رنگی های اصل و ساخته خود کارخانه سازنده که به صورت وارداتی در ایران در دسترس هستند، با قیمت های بالایی به فروش می‌رسند و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به جای پرداخت این مبلغ، با هزینه کمتر از مداد های تقلبی همان برند استفاده کنند.

    در صورت محدود بودن بودجه و نیاز به خرید مداد رنگی، بهتر است به سراغ برند های داخلی و اصل بروید و آن ها را نسبت به نمونه های تقلبی برند های خارجی در اولویت قرار دهید. نمونه های تقلبی برند های مطرح مانند فابر کستل یا استدلر این روز ها از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به نمونه های اصلی، ولی با کیفیت بسیار پایین‌تر از آن ها هستند.

    این مداد های تقلبی ممکن است به جای مداد های اصل برند و با همان قیمت بالا به شما فروخته شوند و اگر نتوانید تقلبی بودن مداد را تشخیص دهید سرتان کلاه رفته است. این مداد ها طول عمر پایینی دارند و به دلیل عدم رعایت استاندارد های کیفیت، نوک و قسمت چوبی آن ها به سرعت شکسته و خراب می‌شود و نیاز است که آن را مرتبا بتراشید.

    به این ترتیب در عرض مدت کوتاهی مداد رنگی ها کوتاه و غیرقابل استفاده خواهند شد. همچنین ممکن است پیگمنت و اثری که مداد از خود بر روی کاغذ بر جای می‌گذارد اصلا مناسب نقاشی های حرفه‌ای نباشد و کیفیت کار نقاش را نیز پایین بیاورد.

    به همین دلیل نیاز است زمانی که می‌خواهید با پرداخت مبالغ قابل توجه، مداد رنگی های اصل بخرید و نقاشی های حرفه‌ای بکشید، در تشخیص مداد رنگی اصل و تقلبی مهارت داشته و بتوانید جلوی کلاهبرداری را بگیرید.

    روش های تشخیص مداد رنگی اصل و تقلبی

    بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تشخیص مداد رنگی اصل و تقلبی کار بسیار دشواری است و به علت تشابه زیاد نمی‌توان نمونه های جعلی را تشخیص داد. برند های مطرح مانند فابر کستل، به علت کپی شدن و ساخت نمونه های تقلبی از محصولاتشان در بسیاری از کشور های دنیا از جمله ایران، علاوه بر ویژگی های ظاهری، روش های تشخیصی دیگری نیز به کاربران معرفی نموده‌اند که به کمک آن ها می‌توان مداد رنگی های ساخته شده در کارخانه های این برند را از نمونه های فیک تشخیص داد.

    1-بررسی ظاهری

    یکی از بهترین روش ها برای تشخیص مداد رنگی اصل و تقلبی، بررسی ظاهر محصول است. هر مداد رنگی از یک جعبه مقوایی یا فلزی و تعداد مشخصی مداد در داخل آن تشکیل می‌شود و نمونه اصلی جعبه و مداد ویژگی های ظاهری مشخصی دارند.

    برای تشخیص نمونه های تقلبی، باید ابتدا وارد سایت برند سازنده شوید. به عنوان مثال می‌توانید سایت برند فابر کستل را به انگلیسی در اینترنت جستجو کنید و محصول مورد نظرتان را در سایت پیدا کنید. از تمام ابعاد و جزئیات محصولات در سایت تصاویر شفاف و دقیقی گذاشته شده است که می‌توانند منبع شما برای تشخیص باشند.

    در هنگام خرید مداد رنگی، تصاویر موجود در سایت را همراه داشته باشید و تمام جزئیات را مقایسه نمایید. ویژگی هایی مانند رنگ بسته بندی و طرح ها و نوشته های روی آن، رنگ نوشته ها و نداشتن غلط املایی، فونت نوشته ها، فونت و اندازه نوشته های روی بدنه مداد، رنگ طلایی یا نقره‌ای نوشته ها، جزئیات و مواردی که روی بدنه یادداشت شده و همچنین شکل شش ضلعی بدنه مداد از جمله ویژگی هایی هستند که می‌توانید با تصاویر اصل مقایسه کنید.

    2-شماره سریال روی جعبه

    بررسی شماره سریال موجود بر روی جعبه، یکی از ساده‌ترین راه های تشخیص مداد رنگی اصل و تقلبی است. تمام مداد رنگی های اصلی از برند های مختلف، روی جعبه فلزی یا مقوایی خود یک شماره سریال دارند که با وارد کردن آن در سایت برند می‌توانید از اصل بودن آن محصول اطمینان حاصل کنید.

    3-بارکد روی مداد رنگی

    سومین روش برای تشخیص مداد رنگی اصل و تقلبی، بررسی بارکد روی هر مداد است. تمام مداد رنگی های داخل بسته، دارای بارکد هایی در یک سمت بدنه خود هستند که می‌توانید آن ها را با برنامه های اسکن بارکد، اسکن کنید و اگر پس از اسکن توانستید وارد سایت برند شوید و ویژگی های محصول مورد نظر را مشاهده کنید، می‌توان از اصل بودن محصول اطمینان حاصل کرد. 

     تشخیص مداد رنگی اصل

    البته توجه داشته باشید که بعضی از برنامه های اسکن بارکد ممکن است به خوبی عمل نکنند و نتوانند شما را به سایت برند هدایت نمایند. بنابراین بهتر است تنها این روش را ملاک بررسی قرار ندهید و در کنار آن از روش های دیگر نیز استفاده کنید.

    4-کشور سازنده

    بسیاری از برند های مطرح دنیا در زمینه نوشت افزار، به علت فروش بسیار بالا، اجازه و امکان تولید محصولاتشان توسط برخی کشور های دیگر را نیز فراهم کرده‌اند و با بررسی کیفیت کار آن ها به صورت مداوم، محصولات تولیدی آن ها را نیز اصل به حساب می‌آورند.

    با این حال اگر کیفیت مداد رنگی خیلی برای کار شما مهم است، بهتر است از کارخانه موجود در کشور اصلی صاحب برند خرید کنید و محصولاتی که تحت لیسانس این برند در کشور های دیگر ساخته می‌شوند را انتخاب نکنید. به عنوان مثال مداد های فابر کستل در کشور آلمان ساخته می‌شوند، اما کشور هایی مانند اندونزی یا مالزی هم مداد هایی با کیفیت مشابه را تولید و صادر می‌کنند.

    5-بررسی کیفیت

    بررسی کیفیت برای تشخیص مداد رنگی اصل و تقلبی، روش چندان کاربردی و آسانی نمی‌باشد. برای اینکه بتوانید کیفیت یک مداد فیک از یک مداد اصل را تشخیص دهید باید در کار نقاشی حرفه‌ای باشید و سال ها با انواع مداد کار کرده باشید.

    از طرفی در زمان خرید معمولا شما امکان رنگ آمیزی و استفاده از مداد های اصل موجود در جعبه را ندارید و تنها می‌توانید از لحاظ ظاهری آن ها را بررسی کنید. با این حال اگر مداد ها را خریده‌اید و می‌خواهید در خانه کیفیت آن ها را چک کنید، تفاوت پیگمنت و اثر مداد های اصل بر روی کاغذ و همچنین شکسته نشدن آن ها به آسانی، می‌تواند راه مناسبی برای تشخیص اصل بودن مداد باشد.

    6-قیمت مداد رنگی

    بهتر است پیش از خرید، قیمت محصول مورد نظرتان را در سایت برند و یا سایت های معتبر دیگر جستجو کنید. این کار در تشخیص مداد رنگی اصل و تقلبی به شما کمک خواهد کرد. البته برخی افراد سودجو مداد های تقلبی را با همان قیمت نمونه های اصل به فروش می‌رسانند که در این صورت نمی‌توان از این راه مداد اصل را تشخیص داد.

    برخی دیگر از افراد، این مداد ها را با قیمت های پایین‌تری می‌فروشند و بهانه های مختلفی برای اثبات اصل بودن محصولاتشان و ارزانی آن ها می‌آورند. شما باید همواره این موضوع را در نظر داشته باشید که قیمت محصولات اصل هیچ گاه پایین‌تر از قیمت اعلام شده در سایت و فروشگاه های معتبر نخواهد آمد و نباید از ارزان بودن محصولاتی که مشابه نمونه اصلی ساخته شده‌اند خوشحال شوید.

    7-خرید از فروشگاه های معتبر

    گرچه اطمینان کردن به افراد، به خصوص در زمینه اصل بودن محصولات تقلبی که شباهت زیادی با نمونه اصل دارند دشوار است. با این حال همواره فروشگاه هایی هستند که سال هاست به فروش محصولات اصل و قابل اطمینان شناخته شده‌اند و مداد رنگی ها را مستقیما وارد می‌کنند.

    می‌توانید به جای صرف زمان زیاد برای تشخیص مداد رنگی اصل و تقلبی، این فروشگاه های معتبر را پیدا کنید و پس از اطمینان از صداقت آن ها، از آن پس نوشت افزار مورد نیازتان را از همان فروشگاه تهیه نمایید.

    نتیجه گیری

    تشخیص مداد رنگی اصل و تقلبی یکی از مهارت هایی است که نقاشان حرفه‌ای و یا افرادی که به تازگی قصد ورود به این عرصه را دارند، باید یاد بگیرند. با وجود اینکه افراد بسیاری نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشور های دیگر اقدام به تولید محصولات مشابه با برند های مطرح و محبوب می‌کنند، با این حال کار آن ها همواره یک نقطه ضعف خواهد داشت که از طریق همان می‌توانید تقلبی بودن محصول را تشخیص دهید.

    سوالات متداول

    1-آیا تشخیص مداد رنگی اصل و تقلبی کار دشواری است؟

    خیر، با وجود روش هایی مانند بررسی شماره سریال و بارکد محصول و همچنین بررسی ویژگی های ظاهری، به آسانی می‌توان محصولات اصل را از تقلبی تشخیص داد و در دام افراد کلاهبردار نیفتاد. با این حال خرید از فروشگاه های معتبر و شناخته شده در زمینه فروش محصولات اصل، روش آسان‌تر و معقولانه‌تری است.

    2-مداد رنگی های اصل و تقلبی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

    مداد رنگی های اصل و تقلبی ممکن است از لحاظ ویژگی های ظاهری در برخی موارد کاملا مشابه باشند و تشخیص آن ها خیلی دشوار شود. با این حال از لحاظ کیفیت هیچ گاه نمونه های تقلبی نمی‌توانند به محصولات اصل نزدیک شوند و به محض استفاده از مداد رنگی فیک متوجه خواهید شد که اثر مداد روی کاغذ چقدر تفاوت دارد و همچنین نوک و بدنه چوبی مداد های تقلبی چقدر زود می‌شکند و از بین می‌رود.

    3-چگونه از اعتبار یک فروشگاه مطمئن شویم؟

    پرس و جو از مشتریان سابق و نقاشان حرفه‌ای بهترین روش برای پیدا کردن و اطمینان کردن به یک فروشگاه لوازم تحریر است. فروشگاه های معتبر که سال هاست با اصل بودن محصولاتشان شناخته شده‌اند، هیچ گاه نام و شهرت خود را با فروش محصولات تقلبی در میان نمونه های اصلی از بین نخواهند برد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *