بلاگ

انواع کلاسور و دفتر کلاسوری

انواع کلاسور و دفتر کلاسوری

انواع کلاسور 

انواع کلاسور و دفتر کلاسوری در میان انواع لوازم تحریر و نوشت افزار بسیار پرفروش و محبوب هستند. این نوع دفتر ها و یا انواع دیگر کلاسور وسیله بسیار مناسبی برای سازماندهی، نگهداری و جابجایی اسناد و مدارک، جزوه ها و سایر انواع نوشته و کاغذ می‌باشند. با خرید کلاسور یا دفتر کلاسوری می‌توانید تعدادی بالایی برگه را در آن قرار دهید و دیگر نگران تمام شدن کاغذ های دفتر تان نباشید. در این مقاله لیبرو ایران به بررسی انواع کلاسور و ویژگی‌ های آن ها می‌پردازیم.

انواع کلاسور در سال های اخیر پیشرفت فراوانی داشته و تنوع بسیار بالایی پیدا کرده است. به طور کلی انواع کلاسور را می‌توان بر اساس چند ویژگی تقسیم بندی نمود. کلاسور ها می‌توانند بر اساس جنس بدنه، اندازه و سایز، تعداد حلقه ها و نوع کاربرد متفاوت باشند. در ادامه به بررسی انواع کلاسور و دفتر کلاسوری بر اساس ویژگی های بارز آن ها می‌پردازیم.

جنس بدنه

به طور کلی انواع کلاسور می‌توانند جنس های بدنه مختلفی داشته باشند. اغلب کلاسور های موجود در بازار از جنس پلاستیک محکم در رنگ های متنوع ساخته می‌شوند. با این حال کلاسور های مقوایی و فلزی نیز در بازار وجود دارند. برخی از انواع کلاسور نیز دارای روکش هایی از جنس پارچه هستند که این پارچه می‌تواند جنس های مختلفی مانند پنبه‌ای و مخملی داشته باشد که روی پلاستیک بدنه کلاسور کشیده می‌شود.

بهترین و پرطرفدار‌ترین نوع کلاسور و دفتر کلاسوری همان نوع پلاستیکی آن است که امروزه فروش بسیار بالایی در میان قشر دانش آموزان و دانشجویان و همچنین برای محیط های اداری دارد. این نوع کلاسور دارای استحکام بالا، تنوع در رنگ و سبکی و راحتی در استفاده است. 

با این حال اگر برای کودکان کلاسور می‌خرید می‌توانید از انواع مقوایی و یا پارچه‌ای نیز استفاده کنید. انواع مقوایی کلاسور و دفتر کلاسوری از جنس چندین لایه مقوای محکم و فشرده شده ساخته می‌شود که زیبایی چشمگیری دارد اما مقاومت و طول عمر آن نسبت به نوع پلاستیکی بسیار پایین‌تر است. 

انواع کلاسور 

سایز و اندازه 

از دیگر روش های تقسیم بندی انواع کلاسور و دفتر کلاسوری، دسته بندی بر اساس سایز و اندازه آن ها است. کلاسور ها معمولا بر اساس اندازه معمول کاغذ ها یعنی A4، A3، A2، A1 و غیره تقسیم بندی می‌شوند. البته ابعاد کلاسور همواره کمی از ابعاد کاغذ بیشتر است تا لبه های کاغذ از کنار کلاسور بیرون نیاید.

بهتر است برای انتخاب اندازه کلاسور مناسب ابتدا هدف خود از استفاده را مشخص نمایید و سایز کاغذ هایی که قرار است در آن قرار دهید را تعیین کنید. اگر می‌خواهید برای جزوه نوشتن از کلاسور استفاده نمایید بهتر است کاغذ های مخصوص کلاسور را نیز همراه با آن تهیه کنید تا سایز و اندازه آن ها با هم هماهنگ باشد. 

اگر کلاسور را برای نگهداری اسناد و مدارک مورد استفاده قرار می‌دهید بهتر است از سایز های بزرگ‌تر استفاده کنید تا با اندازه های مختلف اسناد و مدارک هماهنگ باشد و بتواند تمام آن ها را در خود جای دهد.

کلاسور های بزرگ‌تر معمولا برای افرادی که به طراحی و نقشه کشی مشغول هستند مناسب است. این افراد می‌توانند کاغذ های بزرگ شامل طراحی های و نقشه های خود را به آسانی داخل کلاسور قرار دهند و به صورت مرتب و سازماندهی شده آن ها را با خود حمل کنند. 

کلاسور های خیلی کوچک مانند سایز A5 نیز برای استفاده های دانشجویی و دانش آموزی بهترین گزینه است. از این دفتر کلاسوری کوچک می‌توان برای نوشتن نکات در کلاس درس و نوشتن برنامه های روزانه استفاده کرد.

تعداد حلقه ها

تعداد حلقه های انواع کلاسور از دیگر عوامل تعیین کننده در انتخاب کلاسور مناسب است. هر چه تعداد حلقه های یک کلاسور بیشتر باشد، آن کلاسور قادر است تعداد بیشتری برگه را نگه دارد و همچنین اگر سایز کلاسور بزرگ‌تر باشد طبیعتا تعداد حلقه ها نیز افزایش می‌یابند. 

به طور معمول کلاسور های دو حلقه، سه حلقه، چهار حلقه و یا با حلقه های بیشتر در بازار موجود هستند. کلاسور های دو حلقه معمولا در سایز A4 تولید می‌شوند و می‌توانند حدود صد عدد برگه را در خود جای دهند. باید توجه داشته باشید که در هنگام خرید برگه برای این نوع کلاسور، کاغذ ها نیز دو سوراخ داشته باشند. 

کلاسور های سه و چهار حلقه نیز می‌توانند در حدود دویست برگه را در خود جای دهند و محکم نگه دارند. این نوع کلاسور های می‌توانند در سایز های بزرگتر مانند A3 نیز تولید شوند. برخی کلاسور های A3 ممکن است پنج حلقه نیز باشند. 

انواع کلاسور با تعداد حلقه های زیاد که به دفتر کلاسوری معروف است این روز ها بسیار پرطرفدار شده است. این نوع کلاسور ها یا همان دفتر کلاسوری کاغذ های مخصوصی دارند که باید همراه با کلاسور تهیه کنید تا تعداد سوراخ های کاغذ با تعداد حلقه های کلاسور برابر باشد.

نکته مهم در هنگام انتخاب کلاسور با تعداد حلقه های مختلف، انتخاب کاغذ مناسب همراه با آن است. توجه داشته باشید که در هنگام خرید یک کاغذ از دسته برگه ها را در داخل کلاسور قرار دهید تا از هماهنگی محل حلقه های کلاسور با سوراخ های کاغذ اطمینان حاصل کنید و همچنین بررسی کنید که کاغذ از لبه های کلاسور بیرون نیاید.

نوع کاربرد

انواع کلاسور و دفتر کلاسوری را می‌توان بر اساس نوع کاربرد آن ها نیز دسته بندی کرد. بیشترین استفاده کلاسور توسط دانشجویان و دانش آموزان و پس از آن ها در محیط های اداری و شرکتی است. البته در شرکت ها معمولا برای نگهداری و بایگانی برگه ها و اسناد و مدارک از زونکن های بزرگ استفاده می‌شود. اما گاهی استفاده از کلاسور با سایز های مختلف نیز رایج است. 

انواع دانشجویی کلاسور معمولا دارای جنس پلاستیکی و طرح های مختلف و رنگ های متنوع است که هم دارای استحکام و مقاومت بالایی است و هم ظاهر شیک و مناسبی برای در دست گرفتن در محیط دانشگاه و نوشتن جزوه دارد. 

انواع دانش آموزی کلاسور نیز می‌تواند دارای جلد پارچه‌ای و یا مقوایی باشد که استفاده از آن برای دانش آموزان آسان‌تر است. مزیت دفتر کلاسوری نسبت به دفتر های معمولی برای دانش آموزان این است که می‌توان بر اساس تکالیف و نوشته هایی که در هر سال تحصیلی نوشته می‌شود برگه در کلاسور قرار داد و از هدر رفتن برگه های استفاده نشده در یک دفتر معمولی جلوگیری نمود.

انواع کلاسور در مشاغل و اداره جات مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال برای افرادی که مسئول بایگانی مدارک و اسناد هستند و یا افرادی که می‌خواهند در جلسات حضور یابند و متن ارائه خود را همراه داشته باشند، استفاده از یک دفتر کلاسوری می‌تواند انتخاب مناسبی برای نگهداری تمامی برگه های لازم باشد.

قیمت انواع کلاسور و دفتر کلاسوری

در هنگام خرید انواع کلاسور و دفتر کلاسوری یکی از نکاتی که ذهن شما را درگیر می‌کند قیمت کلاسور است. قیمت یک کلاسور یا دفتر کلاسوری بستگی به ویژگی های مختلف آن دارد و نمی‌توان عدد ثابتی را برای یک کلاسور تعیین نمود. در ادامه به بررسی برخی عوامل موثر بر قیمت انواع کلاسور می‌پردازیم. 

  • جنس بدنه: جنس بدنه کلاسور از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت است. بدنه های پلاستیکی پر فروش‌ترین نوع کلاسور هستند و قیمت مناسبی نیز دارند. قیمت کلاسور های مقوایی ممکن است کمی پایین‌تر باشد. 
  • طراحی: اگر کلاسور دارای طراحی خاصی بر روی بدنه پلاستیکی و یا دارای روکش پارچه با طرح های مختلف و یا مقوایی با طراحی خاص باشد قیمت بالاتری خواهد داشت. 
  • برند: برند و کشور محل تولید دفتر کلاسوری نیز بر قیمت آن تاثیرگذار است. اگر از برند های خارجی که در ایران وارداتی هستند، خرید کنید طبیعتا باید هزینه بیشتری بپردازید. برند های داخلی نیز انواع کلاسور را با کیفیت مناسب و طرح های متنوع، با قیمت های پایین‌تر ارائه می‌دهند.
  • سایز و اندازه: اندازه کلاسور هر قدر بزرگ‌تر باشد قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. سایز های بزرگ دارای حلقه های بیشتر و ظرفیت بالاتر برای نگهداری تعداد بیشتری برگه هستند. بنابراین برای خرید آن ها باید هزینه بیشتری بپردازید.
  • فروشگاه: نوع فروشگاهی که از آن کلاسور می‌خرید نیز بر قیمت موثر است. برخی فروشگاه ها با انواع کلاسور را با قیمت ها بالاتر و برخی با قیمت مناسب ارائه می‌دهند. می‌توانید برای مقایسه قیمت ها به فروشگاه های آنلاین اینترنتی مراجعه نمایید و نظرات کاربران را نیز بررسی کنید.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد انواع کلاسور و دفتر کلاسوری این روز ها کاربرد های فراوانی دارند و نمی‌توان نقش آن ها را در نگهداری و حمل کاغذ برای نوشتن و طراحی را نادیده گرفت. کلاسور ها دارای مزیت بسیار بزرگی نسبت به دفتر های معمولی هستند و آن این است که می‌توانید تعداد برگه ها را خودتان تعیین کنید و در هر زمان آن ها را از کلاسور جدا کرده و دوباره به جای خود برگردانید. 

همین ویژگی های کلاسور سبب شده تا این روز ها بسیاری از دانش آموزان و به خصوص دانشجویان این نوع دفتر را برای نوشتن تکالیف و جزوه های خود انتخاب کنند. به طور کلی می‌توانید با انتخاب کلاسور و دفتر کلاسوری مناسب بر اساس سلیقه و نیاز خود، برگه ها و کاغذهای مورد نیازتان را همه جا همراه خود ببرید و خیالتان از بابت مرتب و تمیز ماندن آن ها آسوده باشد.

سوالات متداول

۱-چگونه بهترین نوع کلاسور را انتخاب کنیم؟

بهترین نوع کلاسور بر اساس نیاز های شما مشخص می‌شود. اگر شما دانش آموز و یا دانشجو هستید بهترین انتخاب شما می‌تواند کلاسور سایز A4 با جنس پلاستیکی ساده و یا با روکش پارچه باشد. همچنین برای محیط های اداری بهترین نوع کلاسور می‌تواند پلاستیکی ساده با رنگ های تیره باشد.

۲-چگونه کاغذ مناسب برای کلاسور خود را پیدا کنیم؟

در هنگام خرید کلاسور بهتر است همزمان کاغذ متناسب با آن را نیز خریداری کنید. اگر از فروشگاه حضوری خرید می‌کنید همان جا از فروشنده بخواهید تا کاغذ را داخل کلاسور امتحان کند و مطمئن شوید که لبه های کاغذ از کلاسور بیرون نزده و سوراخ های کاغذ با حلقه های کلاسور هماهنگ است. اگر از فروشگاه آنلاین خرید خود را انجام می‌دهید می‌توانید ابعاد کلاسور را با ابعاد کاغذ تخمین بزنید و کاغذ را نیز از داخل سایت تهیه کنید.

۳-آیا کلاسور مقوایی مقاوم است؟

کلاسور مقوایی با وجود چندین لایه مقوای فشرده شده و یک روکش محکم، مقاومت و استحکام بالایی دارد. اما به طور معمول مقاومت آن نسبت به کلاسور پلاستیکی پایین‌تر است. ممکن است با گذشت زمان و قرار دادن کلاسور مقوایی داخل کیف و محیط های دیگر لبه های آن دچار تغییر شکل شود و یا استحکام خود را از دست بدهد. اما با نگهداری درست از کلاسور مقوایی می‌توانید برای مدت طولانی از آن استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *