بلاگ

تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری

تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری

کلاسور چیست؟

انواع کلاسور ها و همچنین انواع دفتر کلاسوری امروزه یکی از پرکاربرد‌ترین مدل های لوازم تحریر هستند و در میان دانشجویان و دانش آموزان و همچنین در محیط های اداری طرفداران خاص خود را دارند. کلاسور و دفتر کلاسوری تا حد زیادی شبیه به یکدیگر هستند، اما تفاوت هایی نیز دارند که در نهایت آن ها را از هم متمایز می‌کند. در این مقاله لیبرو ایران به بررسی تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری و شناخت بهتر هر کدام از آنها می‌پردازیم.

برای شناخت تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری ابتدا بهتر است هر کدام از آن ها را به طور دقیق بشناسیم و سپس به بیان تفاوت ها بپردازیم. کلاسور اصولا وسیله‌ای برای جمع آوری و نگهداری برگه ها و اسناد است که کاربرد‌ های بسیاری دارد. 

کلاسور ها می‌توانند جنس های مختلفی از جمله پلاستیکی داشته باشند که در رنگ های متنوعی در بازار موجود است. برای استفاده از یک کلاسور می‌توانید کاغذها و برگه های پانچ شده با تعداد سوراخ های مشابه با تعداد حلقه های کلاسور را داخل آن قرار دهید و آن ها را به آسانی با خود حمل کنید. 

از نکات مثبت یک کلاسور این است که می‌توانید در هر زمان برگه ها را با هر ترتیبی در آن بچینید و یا برگه را از آن خارج کنید، کپی بگیرید و بعد به جای خود برگردانید.

کلاسور ها می‌توانند دارای تعداد حلقه های مختلفی باشند که بر اساس اندازه کلاسور و جنس بدنه آن تعداد حلقه ها تغییر می‌کند. بهتر است در هنگام خرید یک کلاسور برگه های متناسب با تعداد حلقه های آن را نیز تهیه کنید. 

اندازه کلاسور ها بر اساس سایز کاغذ های مختلف دسته بندی می‌شود. بدنه کلاسور معمولا کمی بزرگتر از کاغذ است تا لبه های کاغذ ها از کلاسور بیرون نیاید. به طور کلی کلاسور ها یک ابزار بسیار کاربردی و مناسب برای نگهداری و جابجایی انواع کاغذ هستند که می‌توانند برای نگهداری اسناد و مدارک و یا نوشتن دروس و جزوه به کار بروند.

دفتر کلاسوری چیست؟

برای درک بهتر تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری باید به خوبی با این نوع دفتر آشنا شوید. دفتر کلاسوری همانطور که از نامش پیداست در دسته دفتر‌ ها قرار می‌گیرد و کاربرد آن برای نوشتن و نگه داشتن نوشته ها است. بزرگترین تفاوت دفتر کلاسوری با دفتر های سیمی و یا معمولی این است که می‌توان برگه های آن را جدا کرد و ترتیب آن ها را تغییر داد و دوباره در جای خود قرار داد. 

این مزیت باعث شده است که بسیاری از دانشجویان و دانش‌ آموزان این نوع دفتر را به دفتر های سیمی یا معمولی ترجیح دهند. زیرا در این نوع دفتر ها برگه های جدا شده را نمی‌توان به دفتر برگرداند. دفتر های کلاسوری می‌توانند دارای بدنه هایی با جنس های مختلف باشند.

محبوب‌ترین و پرکاربرد‌ترین جنس بدنه برای دفتر کلاسوری جنس پلاستیکی و بعد از آن جنس مقوایی فشرده است. جنس پلاستیکی دوام بیشتری نسبت به نوع مقوایی دارد، اما دفتر کلاسوری مقوایی می‌تواند طرح ها و رنگ های متنوع‌تری داشته باشد. 

همچنین دفتر کلاسوری در سایز های مختلف و برای کاغذ های مختلف به بازار عرضه می‌شود. شما می‌توانید بر اساس نیاز خود ابتدا سایز کاغذ و سپس سایز دفتر کلاسوری خود را تعیین نمایید. دفتر کلاسوری معمولا دارای حلقه ها زیادی است که باید تعداد و محل قرارگیری آن ها با تعداد سوراخ های کاغذ هماهنگ باشد. وگرنه نمی‌توان کاغذ را در دفتر کلاسوری قرار داد. 

دفتر کلاسوری به علت راحتی در استفاده و جابجایی و همچنین نگهداری ایمن کاغذ ها، به انتخاب اول بسیاری از محصلین در سراسر دنیا تبدیل شده است. همچنین می‌توان از این نوع دفتر در محیط های اداری نیز استفاده نمود.

دفتر کلاسوری چیست؟

تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری

پس از شناخت دفتر کلاسوری و کلاسور به طور دقیق اکنون می‌توانیم به بررسی تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری بپردازیم. در واقع تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری به چند نکته جزئی محدود می‌شود و این دو ابزار شباهت های زیادی با هم دارند. 

به طور کلی می‌توان تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری را در چند دسته زیر تقسیم بندی کرد:

اندازه 

یکی از انواع تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری اندازه آن ها است. به طور معمول کلاسور ها اندازه های بزرگتری نسبت به دفتر های کلاسوری دارند. در واقع کلاسور ها برای نگهداری و جابجایی برگه های بزرگتر و دفتر کلاسوری ها برای نگهداری و جابجایی برگه های کوچکتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

از این رو اگر می‌خواهید برگه های بزرگتری برای مواردی مانند طراحی و نقشه کشی و غیره را با خود حمل کنید و یا اسناد و مدارکی با ابعاد بزرگ را نگه دارید بهتر است از یک کلاسور بزرگ استفاده کنید. اما اگر قصد شما از نگهداری کاغذها نوشتن جزوه و دروس بر روی آن ها است و اندازه های استاندارد کاغذ برای شما کافی است می‌توانید به سراغ دفتر کلاسوری بروید. 

تعداد حلقه ها 

از دیگر انواع تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری تعداد حلقه های آن ها است. گرچه در برخی موارد تعداد حلقه ها می‌تواند یکسان باشد اما در اغلب اوقات تعداد حلقه های یک دفتر کلاسوری بسیار بیشتر از کلاسور است. این حلقه های بیشتر در دفتر کلاسوری معمولا اندازه کوچکتری نیز دارند و همچنین می‌توانند از جنس فلزی یا پلاستیکی باشند. 

اما حلقه های کلاسور محدود‌تر هستند و هیچ گاه یک کلاسور را با ده حلقه پیدا نخواهید کرد. همچنین جنس حلقه های کلاسور معمولا فلزی است. البته گفتنی است که تعداد حلقه ملاک شفافی برای تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری نمی‌باشد، زیرا دفتر کلاسوری نیز می‌تواند با ۳ یا ۴ حلقه فلزی تولید شود. 

ظرفیت

یکی از مهم‌ترین انواع تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری میزان ظرفیت و گنجایش آن ها است. به طور معمول کلاسور ها به علت اندازه بزرگتر و حلقه هایی با قطر بیشتر توانایی نگهداری تعداد بیشتری برگه نسبت به یک دفتر کلاسوری را دارند.

عواملی که ظرفیت یک کلاسور یا دفتر کلاسوری را تعیین می‌کنند عرض لبه کناری (محل اتصال حلقه ها) و همچنین قطر خود حلقه ها است. هر چه حلقه ها بزرگتر باشند می‌توانند برگه های بیشتری در خود جای دهند و ظرفیت کلاسور را بالا ببرند. 

در مورد دفتر های کلاسوری معمولا قطر حلقه ها چندان زیاد نیست و یک دفتر کلاسوری قادر به نگهداری تعداد محدودی برگه می‌باشد. بنابراین اگر قصد شما از خرید یک کلاسور حمل برگه به تعداد زیاد است پیشنهاد می‌شود به جای دفتر کلاسوری، یک کلاسور با حلقه های بزرگ تهیه نمایید.

نوع کاربرد

از دیگر انواع تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری می‌توان کاربرد آن ها را نام برد. گرچه کلاسور و دفتر کلاسوری در این مورد شباهت های بسیاری با هم دارند اما می‌توان تفاوت هایی را نیز بین آن ها قائل شد. 

معمولا کلاسور ها برای نگهداری اسناد و مدارک و کنترل و جابجایی برگه های بزرگ به کار می‌روند و دفتر کلاسوری ها برای نوشتن روی کاغذ ها و در محیط دانشجویی و دانش آموزی مورد استفاده هستند. 

هر کدام از این کاربرد ها در جای خود اهمیت بالایی دارند و نمی‌توان یکی را جایگزین دیگری نمود. به عنوان مثال یک کلاسور بزرگ برای قرار گرفتن در کیف مدرسه یک دانش آموز چندان مناسب نیست، اما یک دفتر کلاسوری با سایز استاندارد می‌تواند مانند دفتر های معمولی در کنار سایز کتاب ها در کیف جای بگیرد. 

همچنین یک دفتر کلاسوری ممکن است برای برخی اسناد و مدارک کوچک باشد و لبه های کاغذ ها از آن بیرون بیایند، اما یک کلاسور بزرگ می‌تواند به راحتی این مشکل را برطرف کند.

دفتر کلاسوری یا کلاسور؟

در نهایت پس از شناخت کامل هر یک از این دو نوع ابزار و همچنین درک انواع تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری نوبت به انتخاب یکی از آن ها می‌رسد. برای انتخاب یکی از این دو مورد باید چند عامل را در نظر داشته باشید. 

اولین و مهم‌ترین عامل برای انتخاب نوع نیاز شما است. اگر می‌خواهید از این ابزار برای نوشتن در مدرسه و دانشگاه استفاده نمایید باید دفتر کلاسوری و اگر می‌خواهید برگه ها و اسناد با سایز های مختلف را نگهداری نمایید باید یک کلاسور تهیه نمایید.

عامل دوم نحوه جابجایی ابزار توسط شماست. به علت اندازه بزرگ‌تر کلاسور ها معمولا جابجایی آن ها در داخل کیف های دستی یا کوله پشتی که دانش آموزان و دانشجویان مورد استفاده قرار می‌دهند دشوار است و افراد مجبور می‌شوند کلاسور را در دست بگیرند. بنابراین اگر کیف شما ظرفیت کافی برای یک کلاسور را ندارند می‌توانید از دفتر کلاسوری با اندازه استاندارد استفاده نمایید. 

همچنین آخرین عامل سلیقه و نظر شخصی شماست. به دلیل اینکه دفتر های کلاسوری علاوه بر جنس پلاستیکی دارای جنس مقوایی فشرده نیز هستند، می‌توانند طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی داشته باشند. اما کلاسور ها معمولا دارای جنس پلاستیک و رنگ های ساده هستند. بنابراین اگر ترجیح می‌دهید کلاسور شما دارای طرح های متنوع و یا روکش های پارچه‌ای زیبا باشد می‌توانید به سراغ انواع طرح های دفتر کلاسوری بروید.

نتیجه گیری

در نتیجه با شناخت انواع تفاوت بین کلاسور و دفتر کلاسوری اکنون می‌توانید ابزار مناسب برای کار و تحصیل خود را به درستی انتخاب نمایید و از آن به بهترین نحو استفاده کنید. کلاسور و دفتر کلاسوری با وجود شباهت های فراوان، تفاوت های کوچکی نیز دارند که آن ها را در نهایت از هم متمایز می‌کند.

بنابراین ابتدا به نیاز های خود توجه کنید و سپس دفتر کلاسوری و یا کلاسور متناسب با نیاز خود را تهیه نمایید. یک کلاسور یا دفتر کلاسوری خوب می‌تواند کار شما را در نگهداری برگه ها و اسناد و همچنین نوشتن جزوه دروس بسیار ساده کند. 

سوالات متداول

۱-دفتر کلاسوری بهتر است یا کلاسور؟

به هیچ وجه نمی‌توان گفت که یکی از این دو ابزار از دیگری بهتر است. برتری یکی از آن ها نسبت به دیگری را نیاز های شما تعیین می‌کند. با توجه به ویژگی های هرکدام از این دو ابزار و تطبیق آن ها با نیاز های خود می‌توانید گزینه مناسب را انتخاب نمایید.

۲-برای نگهداری برگه های بزرگ دفتر کلاسوری مناسب‌تر است یا کلاسور؟

به علت اینکه کلاسور ها معمولا با ابعاد بزرگتری نسبت به دفتر های کلاسوری ساخته و تولید می‌شوند بهتر است برای نگهداری برگه هایی با اندازه بزرگ از یک کلاسور با سایز مناسب استفاده نمایید تا کاغذ ها به خوبی داخل آن جای گیرند.

۳-برای نوشتن جزوه کلاسور بهتر است یا دفتر کلاسوری؟

برای نوشتن جزوه در مدرسه یا دانشگاه دفتر کلاسوری نسبت به کلاسور بیشتر پیشنهاد می‌شود. به علت اندازه کوچک‌تر و راحت‌تر جای گرفتن دفتر کلاسوری داخل کیف های دستی یا کوله پشتی و همچنین طرح های متنوع، دفتر کلاسوری می‌تواند انتخاب مناسب‌تری برای مدرسه و دانشگاه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *