بلاگ

انواع تخته شاسی و زیر دستی

انواع تخته شاسی و زیر دستی

انواع تخته شاسی 

تخته شاسی یا همان زیر دستی یکی از پر فروش‌ترین و پر طرفدار‌ترین انواع لوازم تحریر است که کاربرد های فراوانی دارد. این ابزار در انواع بسیار گسترده و متنوعی تولید شده و به فروش می‌رسد. شما بر اساس سلیقه و نیاز خود می‌توانید از میان انواع تخته شاسی، نوع مناسب خود را بیابید و خریداری کنید. در ادامه مقاله لیبرو به بررسی انواع زیر دستی و تخته شاسی می‌پردازیم تا بتوانید نوع مناسب برای نیاز خود را آسان‌تر پیدا کنید.

به طور کلی انواع تخته شاسی را می‌توان بر اساس چند ویژگی تقسیم بندی نمود. بر اساس شکل ظاهری، بر اساس نوع گیره، بر اساس جنس تخته و بر اساس سایز تخته شاسی. نوع مناسب تخته شاسی را نیاز های شما تعیین می‌کند. ابتدا باید در نظر داشته باشید که چه نوع کاغذی و با چه اندازه‌ای می‌خواهید روی تخته شاسی قرار دهید. سپس باید به سلیقه خود رجوع کنید و در نظر بگیرید که کدام نوع و طرح تخته برای شما مناسب‌تر است. همچنین محیطی که قرار است در آن از تخته شاسی استفاده کنید را نیز در نظر بگیرید. در ادامه انواع تخته شاسی بر اساس ویژگی های مختلف دسته بندی خواهند شد.

شکل ظاهری

انواع تخته شاسی بر اساس شکل ظاهری را می‌توان به دو نوع تخته شاسی معمولی و تخته شاسی کتابی تقسیم نمود. تخته شاسی های معمولی به شکل یک صفحه تخت و صاف با یک گیره در قسمت بالایی آن هستند که می‌توانند جنس های مختلفی مانند چوبی، مقوایی، پلاستیکی، فلزی و غیره داشته باشند. این نوع تخته شاسی ها برای قرار دادن کاغذ و مقوا و نوشتن و طراحی روی آن مناسب هستند.

تخته شاسی های کتابی معمولا از جنس پلاستیک هستند و مانند یک دفتر کلاسور یا یک کتاب دارای جلد زیرین و رویی می‌باشند. در قسمت زیرین یک گیره به بالای تخته وصل است که می‌توان کاغذ ها را به آن متصل کرد. جلد رویی از جنس پلاستیک از کاغذ ها محافظت می‌کند و مانع از دیده شدن آن ها می‌گردد. اگر هدف شما از خرید تخته شاسی نگهداری کاغذ هایتان و جابجایی آسان آن ها است تخته شاسی از نوع کتابی برای شما مناسب تر خواهد بود. 

نوع گیره

یکی دیگر از تقسیم بندی های انواع تخته شاسی بر اساس نوع گیره آن ها است. تخته شاسی ها از هر جنس و در هر اندازه‌ای که باشند برای محکم نگه داشتن کاغذ ها دارای حداقل یک گیره در قسمت بالایی خود هستند. این گیره ها می‌توانند در تخته شاسی های مختلف متفاوت باشند. انواع گیره تخته شاسی شامل گیره معمولی، گیره متحرک و گیره اهرم دار می‌شود. 

گیره های معمولی به شکل ساده با بالا و پایین شدن قسمت فلزی باز و بسته می‌شوند. این گیره ها ممکن است در صورت زیاد شدن تعداد کاغذ ها به خوبی عمل نکنند و کاغذ ها از زیر گیره خارج شوند. اما اگر کاغذ های زیادی را روی تخته نگه نمی‌دارید گیره های معمولی می‌توانند گزینه مناسبی باشند، زیرا به آسانی باز و بسته می‌شوند.

گیره های متحرک نیز نوع جدیدی از گیره های تخته شاسی هستند که بیشتر بر روی تخته های بزرگ به کار می‌روند. این نوع تخته ها می‌توانند به صورت افقی یا عمودی مورد استفاده قرار گیرند و برای هر نوع استفاده لازم است که گیره در جای خاصی از تخته قرار گیرد تا بتواند کاغذ ها را محکم نگه دارد. به این ترتیب این نوع گیره را می‌توان از تخته جدا کرد و در محل مورد نظر نصب نمود.

گیره اهرم دار از بهترین انواع گیره تخته شاسی است که کاغذ ها را حتی با تعداد بالا کاملا محکم نگه می‌دارد و خیال شما از بابت کاغذ هایتان آسوده خواهد بود. این نوع گیره در انواع تخته شاسی به کار می‌رود و به وسیله یک اهرم فلزی در کنار گیره باز و بسته می‌شود. ممکن است باز و بسته کردن آن کمی دشوار‌تر از گیره معمولی باشد اما قطعا نسبت به گیره معمولی محکم‌تر و ایمن‌تر خواهد بود.

جنس تخته شاسی

مهم‌ترین نوع تقسیم بندی انواع تخته شاسی بر اساس جنس آن ها است. جنس تخته شاسی قیمت و کیفیت و همچنین طول عمر آن را تعیین می‌کند. در بازار زیر دستی های مختلفی با جنس متنوع موجود هستند و شما می‌توانید بر اساس سلیقه و نوع استفاده‌ای که قرار است از تخته داشته باشید، نوع مناسب را انتخاب کنید. 

به طور کلی انواع تخته شاسی بر اساس جنس می‌تواند شامل تخته شاسی چوبی، فلزی، مقوایی، پلاستیکی و غیره باشد. هر کدام از انواع زیر دستی با جنس های مختلف مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال تخته شاسی چوبی دارای استحکام بالا و زیبایی است اما قیمت آن ممکن است نسبت به زیر دستی های مقوایی بالاتر باشد. همچنین زیر دستی های مقوایی دارای طرح های متنوع و رنگ های زیبا و قیمت مناسب هستند اما طول عمر آن ها معمولا از بقیه انواع زیر دستی پایین‌تر است. 

زیر دستی های پلاستیکی نیز طول عمر مناسبی دارند و در رنگ های متنوع به فروش می‌رسند. زیر دستی های فلزی نیز مقاومت و طول عمر بسیار بالایی دارند اما در هر جایی نمی‌توان از آن ها استفاده نمود. برای انتخاب نوع جنس تخته شاسی ابتدا هدف خود از استفاده را تعیین کنید و سپس اقدام به خرید نوع مناسب نمایید.

سایز تخته شاسی 

یکی دیگر از مهم‌ترین روش های دسته بندی انواع تخته شاسی، تقسیم بندی بر اساس سایز و اندازه تخته است. انواع زیر دستی با جنس های مختلف می‌توانند در انواع سایز ها و اندازه ها تولید شوند. اندازه تخته شاسی ها معمولا بر اساس اندازه کاغذ ها تعیین می‌شود و می‌تواند شامل اندازه هایی مانند A5، A4، A3، A2،A1 و غیره باشد. 

تخته های بزرگتر برای طراحی های بزرگ و رشته هایی مانند معماری و نقاشی مناسب هستند و تخته های کوچکتر حتی در اندازه جیبی برای یادداشت برداری روزانه و نگهداری کاغذ های کوچک استفاده می‌شوند.

بهتر است در انتخاب سایز تخته شاسی نوع کاغذی که قرار است روی آن قرار دهید را در نظر بگیرید و بر اساس نوع کاغذ و اندازه آن، سایز تخته مناسب را انتخاب نمایید. همچنین جابجایی تخته را نیز مد نظر داشته باشید و سایز آن را به گونه‌ای انتخاب کنید که در جابجایی دچار مشکل نشوید.

انواع تخته شاسی 

قیمت تخته شاسی

عوامل بسیاری بر قیمت انواع تخته شاسی موثر هستند و نمی‌توان قیمت ثابتی برای انواع زیر دستی در نظر گرفت. اگر بودجه شما محدود است می‌توانید به سراغ زیر دستی های مقوایی یا پلاستیکی با سایز کوچکتر بروید و اگر محدودیتی در خرید تخته شاسی ندارید، تخته شاسی چوبی متناسب با سایز کاغذ های شما همراه با گیره اهرم دار بهترین انتخاب خواهد بود. 

در ادامه با برخی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت تخته شاسی و میزان تاثیر آن ها آشنا خواهیم شد تا بتوانید راحت‌تر تخته شاسی متناسب با بودجه خود را انتخاب نمایید.

  • برند: یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت انواع تخته شاسی برند تولید کننده تخته است. در ایران برند های داخلی و خارجی متعددی، انواع زیر دستی را به فروش می‌رسانند که هر کدام قیمت های متفاوتی دارند. معمولا برند های خارجی به علت هزینه های حمل و نقل و تفاوت نرخ ارز قیمت بالاتری دارند و برند های داخلی با قیمت پایین‌تر و کیفیت مناسب به فروش می‌رسند.
  • جنس: از دیگر عوامل موثر بر قیمت انواع تخته شاسی جنس آن است. تخته شاسی های چوبی و فلزی معمولا قیمت بالاتری نسبت به انواع مقوایی و پلاستیکی دارند. به همین ترتیب استحکام آن ها نیز بالاتر است. بنابراین اگر می‌خواهید به طور مداوم و طولانی مدت از تخته شاسی استفاده نمایید بهتر است انواع با کیفیت و مقاوم آن را خریداری کنید.
  • اندازه: اندازه و سایز تخته شاسی نیز بر قیمت آن موثر است. طبیعتا هر چه تخته شاسی بزرگتر باشد قیمت آن نیز افزایش می‌يابد.
  • کیفیت: کیفیت تولید و مواد اولیه تخته شاسی نیز بر قیمت آن تاثیر می‌گذارند. اگر تخته شاسی از مواد مرغوب و درجه یک تولید شده باشد ارزش و قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. 
  • محل فروش: مغازه‌ای و فروشگاهی که تخته شاسی را از آن تهیه می‌کنید نیز ممکن است بر قیمت تاثیر گذار باشند. برخی فروشگاه ها به طور کلی اجناس را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند. برای مقایسه قیمت فروشگاه های مختلف می‌توانید به فروشگاه های آنلاین مراجعه کرده و قیمت ها را بررسی نمایید.

نتیجه گیری

به طور کلی خرید انواع تخته شاسی می‌تواند کار بسیار آسانی باشد اگر نیاز و هدف خود از خرید این ابزار را بشناسید و بودجه خود را برای خرید آن تعیین کنید. ممکن است بخواهید روی تخته شاسی جزوه بنویسید و یا بخواهید روی آن طراحی کنید و یا فقط کاغذ هایتان را روی آن نگهدارید و جابجا نمایید. بر اساس نوع استفاده‌ای که قرار است از تخته شاسی بشود می‌توانید نوع مناسب را انتخاب کنید. 

همانطور که گفته شد تخته شاسی ها بر اساس ویژگی های مختلفی دسته بندی می‌شوند. جنس و اندازه تخته مهم‌ترین ویژگی آن است که باید در هنگام انتخاب انواع تخته شاسی در نظر داشته باشید. دیگر ویژگی ها مانند نوع گیره و شکل ظاهری آن در اولویت دوم قرار می‌گیرند که می‌توانید پس از انتخاب جنس و سایز به آنها بپردازید.

سوالات متداول

۱-چگونه می‌توان بهترین نوع تخته شاسی را انتخاب کرد؟

بهترین نوع تخته شاسی برای هر فرد متفاوت است. نمی‌توان به طور دقیق تعیین کرد که یک نوع تخته شاسی برای همه افراد و همه نیاز های آن ها مناسب خواهد بود. اگر برای یک کودک تخته شاسی می‌خرید، تخته مقوایی با طرح های جذاب و رنگی مناسب‌تر است اما اگر برای یک بزرگسال خرید می‌کنید تخته چوبی می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد.

۲-کدام نوع تخته شاسی ماندگاری بالاتری دارد؟

تخته شاسی های فلزی و تخته شاسی های چوبی دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر انواع تخته شاسی دارند. تخته شاسی های پلاستیکی نیز در رتبه سوم قرار می‌گیرند و در آخر تخته های مقوایی دارای کمترین میزان مقاومت و ماندگاری هستند. با این حال در صورت نگهداری درست تخته های مقوایی نیز می‌توانند به مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرند.

۳-ارزان‌ترین نوع تخته شاسی کدام است؟

معمولا تخته شاسی های مقوایی و پلاستیکی ارزان‌تر از انواع چوبی و پلاستیکی هستند. همچنین سایز های کوچکتر تخته شاسی نسبت به اندازه های بزرگتر قیمت کمتری دارند. با این حال می‌توانید در برخی فروشگاه های آنلاین تخته های چوبی را نیز با قیمت مناسب پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *