بلاگ

بهترین انواع خودکار مناسب امتحان

بهترین انواع خودکار مناسب امتحان

هر دانش آموز و دانشجو در طول سال های تحصیل خود به لوازم تحریر از جمله انواع دفتر و خودکار نیاز دارد. یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین موقعیت ها برای دانش آموزان و دانشجویان، زمان امتحان است. برای امتحان دادن شما معمولا فقط به یک خودکار نیاز دارید. بنابراین بسیار مهم است خودکاری که استفاده می‌کنید در بهترین حالت ممکن باشد و در میان امتحان دچار مشکل نشود و به شما استرس مضاعف ندهد. در ادامه به بررسی ویژگی های خودکار مناسب امتحان می‌پردازیم تا بر اساس این نکات پیش از آغاز امتحانات خودکار مناسب را تهیه نمایید.

چرا خرید خودکار مناسب امتحان اهمیت دارد؟

اغلب افراد در زمان امتحان دادن دچار درجات مختلفی از استرس می‌شوند و می‌خواهند به بهترین نحو اطلاعاتی که در ذهنشان جمع آوری کرده‌اند را در زمان محدود امتحان روی کاغذ بیاورند. بنابراین هیچ عامل خارجی نباید این استرس دو چندان کند و مزاحمتی برای انتقال اطلاعات روی کاغذ ایجاد نماید. اینجاست که اهمیت همراه داشتن خودکار مناسب امتحان مشخص می‌گردد.

تصور کنید در میان امتحان و زمانی که وقت کمی برایتان باقی مانده و باید سریع‌تر سوالات را به اتمام برسانید، ناگهان جوهر خودکارتان تمام شود و یا خودکار به هر دلیلی دیگر ننویسد. در چنین شرایطی مجبور می‌شوید مراقب را صدا بزنید و خودکار دیگری قرض بگیرید. این کار زمان شما را هدر می‌دهد و استرس شما را بالا می‌برد.

همچنین اگر خودکار مناسب امتحان را درست انتخاب نکرده باشید ممکن است جوهر خودکار به نقاط مختلف کاغذ پس بدهد و کاغذ را کثیف و نامرتب کند. این موضوع تصحیح برگه را دشوار خواهد کرد و ممکن است خوانایی نوشته های شما را نیز دچار مشکل کند.

در برخی موارد جایی که در برگه برای جواب هر سوال در نظر گرفته شده کوچک است و لازم است که ریز‌تر بنویسید. اگر نوک خودکار شما خیلی ضخیم باشد این امکان را نخواهید داشت و ممکن است جا کم بیاورید. بنابراین به ویژگی های خودکار مناسب امتحان که در ادامه آورده می‌شود دقت داشته باشید.

ویژگی های خودکار مناسب امتحان

از آنجایی که خودکار تنها وسیله‌ای است که در اغلب امتحان ها می‌توانید همراه خود داشته باشید و نقش مهمی در پاسخگویی آسان به سوالات دارد، انتخاب خودکار مناسب امتحان اهمیت بالایی پیدا می‌کند. حتی اگر برای نوشتن جزوه و تکالیف از خودکار خاصی استفاده می‌کنید، ممکن است آن خودکار برای امتحان مناسب نباشد و ناچار شوید خودکار دیگری برای امتحان در نظر بگیرید.

نو بودن خودکار

امتحان دادن در پایان ترم با خودکاری که تمام طول ترم با آن جزوه و تکالیف را نوشته‌اید انتخاب مناسبی نمی‌باشد. خودکار مناسب امتحان بهتر است نو باشد و یا کم با آن نوشته باشید. در واقع خودکاری که چند بار با آن نوشته‌اید و امتحان خود را پس داده است بهترین خودکار برای روز آزمون است.

خودکار های قدیمی و یا خودکار هایی که زیاد از آن ها استفاده کرده‌اید اصلا مناسب امتحان نیستند. زیرا ممکن است در هنگام نوشتن جواب ها کم کم کمرنگ شوند و دیگر ننویسند و جوهرشان تمام شود. بنابراین از کافی بودن جوهر خودکار برای امتحان مطمئن شوید.

نوع جوهر خودکار

جوهر خودکار مناسب امتحان باید غلظت متوسطی داشته باشد و خیلی رقیق یا غلیظ نباشد. جوهر های رقیق ممکن است به نقاط مختلف کاغذ و دست شما پس بدهند و نوشته های شما را نامنظم جلوه دهند و جوهر های غلیظ نیز نوشتن را سخت می‌کنند و نمی‌توانید با آن ها سریع بنویسید و باید به خودکار فشار بیاورید.

رنگ جوهر خودکار

نکته بسیار مهم در انتخاب خودکار مناسب امتحان رنگ جوهر آن است. معمولا در اغلب موارد رنگ مناسب جوهر برای پاسخگویی به سوالات امتحان آبی تیره است. این رنگ به صورت یک قانون در امتحانات درآمده و در صورتی که با رنگ دیگری بنویسید برگه شما تصحیح نخواهد شد و یا جریمه خواهید شد.

رنگ مشکی به دلیل همرنگ بودن با رنگ سوالات چاپ شده روی برگه، رنگ قرمز به دلیل همرنگ بودن با خودکار مصحح و خوانایی سخت و رنگ های روشن و فانتزی نیز به دلیل اذیت کردن چشم و خوانایی دشوار ممنوع هستند.

طرح خودکار

طراحی بدنه خودکار مناسب امتحان باید در ساده‌ترین حالت ممکن باشد تا حواس شما را در هنگام پاسخگویی به سوالات پرت نکند. خودکار هایی با طراحی های خاص مناسب امتحان نیستند و بهتر است خودکاری را با خود به جلسه امتحان بیاورید که ظاهر آن نظر شما را جلب نکند.

همچنین شکل بدنه نیز باید به گونه‌ای باشد که به آسانی در دست جای بگیرد و انگشتان را در اثر نوشتن سریع و طولانی خسته نکند. خودکار هایی با شکل بدنه متفاوت و برآمدگی و فرورفتگی های مختلف مناسب استفاده برای امتحان نمی‌باشند.

بدنه خودکار

اگر خودکاری را برای امتحان به تازگی خریداری کرده‌اید نیازی نیست در این زمینه سختگیری داشته باشید، چون از پر بودن جوهر خودکار می‌توانید تا حدودی اطمینان حاصل کنید. با این حال به طور کلی بهتر است بدنه خودکار مناسب امتحان شفاف باشد تا بتوانید ببینید چقدر از جوهر خودکار باقی مانده و اگر این جوهر کم است از خودکار دیگری برای امتحان استفاده کنید.

ابعاد خودکار 

خودکار مناسب امتحان باید ابعاد استاندارد و متوسطی داشته باشد. خودکار های خیلی بزرگ یا خیلی کوچک به آسانی در دست جای نمی‌گیرند و نوشتن را به شدت دشوار می‌کنند. چنین خودکاری می‌تواند تمام تمرکز شما را بگیرد. بنابراین اندازه مناسب و استاندارد خودکار را برای امتحان انتخاب نمایید.

جوهردهی خودکار

علاوه بر میزان غلظت جوهر، نحوه جوهردهی خودکار مناسب امتحان نیز باید دقیق باشد. اگر نوک خودکار به گونه‌ای طراحی شده باشد که نتواند میزان جوهر خروجی را به درستی کنترل کند و جوهر خیلی زیاد یا خیلی کم خارج شود و یا در میان خطوط قطع و وصل شود، در هنگام امتحان شما را دچار مشکل خواهد کرد.

بنابراین با توجه به نکات مطرح شده، خودکار مناسب امتحان خودکاری است که به تازگی خریداری و حداقل چند بار آن را امتحان کرده باشید. این خودکار بهتر است دارای جوهر آبی تیره با غلظت مناسب باشد. جوهر پس ندهد و روان بنویسد. 

بدنه خودکار باید شکل و طرح ساده‌ای داشته باشد و ابعاد آن نیز برای قرارگیری در دست شما مناسب باشد. بدنه خودکار بهتر است شفاف باشد تا بتوانید میزان جوهر باقی مانده را مشاهده کنید. نحوه پخش جوهر را هم قبل امتحان بررسی نمایید و از جوهردهی صحیح نوک خودکار مطمئن شوید.

ویژگی های خودکار مناسب امتحان

نکات روز امتحان

علاوه بر انتخاب خودکار مناسب امتحان، نکات دیگری نیز برای روز امتحان لازم است رعایت کنید تا در زمان نوشتن جواب ها دچار مشکل نشوید. رعایت این موارد استرس شما را به حداقل می‌رساند و باعث می‌شود بتوانید تمام تمرکز خود را روی پاسخگویی به سوالات بگذارید و نگران چیز دیگری نباشید.

  • در صورتی که اجازه دارید خودکار ها و سایر لوازم تحریر مورد نیاز برای امتحان را در یک جامدادی کوچک قرار دهید و در دست یا جیب نگذارید.
  • حداقل 2 خودکار مناسب امتحان همراه داشته باشید تا در صورتی که به هر دلیل یکی از خودکار ها دچار مشکل شد، به جای قرض گرفتن، خودتان یک خودکار یدکی داشته باشید. 
  • اولین استفاده از خودکار جدید را به جلسه امتحان موکول نکنید و قبل از امتحان کمی با همان خودکار بنویسید تا روان شود.
  • با وجود اینکه بهتر است نوک خودکار مناسب امتحان باریک باشد، خیلی ریز ننویسید تا خوانایی نوشته هایتان برای مصحح دشوار نباشد. 
  • برای پاک کردن جواب های اشتباه اگر اجازه دارید از لاک غلط گیر و اگر اجازه ندارید فقط از یک خط ساده روی نوشته ها استفاده کنید و کل نوشته را با خطوط نپوشانید. این کار صفحه شما را شلوغ و بی نظم نشان می‌دهد.
  • در امتحاناتی که نیاز به محاسبات دارند حتما یک برگه چرک نویس همراه داشته باشید و یا از مراقبین درخواست برگه کنید و از ابتدا محاسبه را روی کاغذ اصلی انجام ندهید.
  • در صورتی که اجازه دارید بهتر است از انواع زیردستی برای محکم نگه داشتن برگه امتحان استفاده نمایید و روی سطح ناصاف میز ننویسید.

نتیجه گیری

شاید انتخاب خودکار برای طول سال تحصیلی نیاز به سختگیری زیادی نداشته باشد و اگر خودکاری که خریده‌اید برای نوشتن در کلاس مناسب نبود فرصت دارید آن را تعویض کنید. اما در هنگام امتحان چنین فرصتی نخواهید داشت و باید خودکار مناسب امتحان را با دقت انتخاب نمایید.

برای خرید خودکار مناسب امتحان نیازی نیست سراغ برند های خارجی و گران قیمت بروید. برای صرفه جویی در هزینه ها می‌توانید این خودکار را از برند های داخلی شناخته شده و با کیفیت انتخاب کنید و با خیال آسوده در جلسه امتحان حضور یابید.

سوالات متداول

1-برند های ایرانی با کیفیت برای خرید خودکار مناسب امتحان کدام هستند؟

برند های ایرانی معتبر و شناخته شده در سال های اخیر لوازم تحریر با کیفیت و مرغوب با قیمت های مناسب‌تر از نمونه های خارجی را به بازار عرضه کرده‌اند. شما می‌توانید خودکار مناسب امتحان را از برند هایی مانند کنکو، سفیر، پارسیکار، کیان، صدف و غیره تهیه نمایید.

2-چه خودکار هایی مناسب امتحان نیستند؟

خودکار هایی که قدیمی هستند و یا به دفعات از آن ها استفاده کرده‌اید و جوهر آن ها رو به اتمام است مناسب امتحان نیستند. همچنین خودکار های رنگی و مشکی و خودکار هایی که جوهر پس می‌دهند یا بدنه هایی با طرح ها و شکل های عجیب و خاص دارند نیز برای امتحان مناسب نمی‌باشند.

3-خودکار مناسب امتحان را از کجا تهیه کنیم؟

خودکار مناسب امتحان را می‌توانید از فروشگاه های آنلاین و حضوری بخرید. اگر از مدل خودکاری که می‌خواهید بخرید مطمئن هستید، فروشگاه های آنلاین معتبر گزینه بهتری هستند. اما اگر نمی‌دانید چه خودکاری ویژگی های خودکار مناسب امتحان را دارد بهتر است به فروشگاه های حضوری بروید و خودکار های مختلف را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *