بلاگ

لوازم تحریر کودکان و خردسالان

لوازم تحریر کودکان و خردسالان

معمولا افراد در هر سن و مشغول هر نوع فعالیتی باشند، به انواع مختلفی از لوازم تحریر نیاز خواهند داشت. کودکان و خردسالان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در دوران قبل از مدرسه و یا سال های ابتدایی مدرسه به انواع لوازم تحریر احتیاج دارند. لوازم تحریر کودکان می‌تواند از برخی جنبه ها با لوازم تحریر بزرگسالان متفاوت باشد. در ادامه به بررسی ویژگی های لوازم تحریر کودکان و راهنمای خرید آن ها خواهیم پرداخت.

ویژگی های لوازم تحریر کودکان

لوازم تحریر کودکان و خردسالان باید ویژگی های خاص و تفاوت هایی با لوازم تحریر بزرگسالان داشته باشد تا هم برای کودکان جذاب و جالب باشد و هم در هنگام استفاده ایمنی کودک حفظ شود. همانطور که می‌دانید لوازم تحریر انواع بسیار گسترده‌ای دارند که همه آن ها برای سنین کودکی مناسب نیستند. بنابراین این سوال پیش می‌آید که چه لوازم تحریری برای کودکان مناسب است و این وسایل باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

1-ایمنی: اولین ویژگی که لوازم تحریر کودکان باید داشته ایمنی است. شما باید از خرید وسایل تیز و برنده و یا خیلی ریز برای کودکان خودداری کنید. اگر فرزند شما کمتر از 5 سال سن دارد توجه داشته باشید که هرگز وسایل خیلی کوچک مانند پاک کن های ریز با ظاهر جذاب برای آن ها نخرید. کودکان ممکن است آن ها را اشتباها در دهان خود بگذارند و مشکلات خطرناکی به وجود بیاید.

همچنین وسایل نوک تیز و برنده مانند پرگار، خط کش های فلزی با گوشه های تیز، قیچی های تیز، کاتر و غیره نیز به هیچ عنوان برای کودکان مناسب نیستند. کودکان ممکن است برنده بودن این وسایل را تشخیص ندهند و به خود یا دوستانشان آسیب بزنند.

امروزه برخی از انواع مداد شمعی و پاستل و یا ماژیک ها ممکن است حاوی مواد حساسیت زا برای کودکان باشند و سلامتی آن ها را به خطر بیاندازند. بنابراین پیش از خرید این نوع اقلام رنگی درباره حساسیت زا بودن آن ها تحقیق کنید و در صورتی که امکان بروز آلرژی در فرزند شما بیشتر است، از خرید این وسایل خودداری نمایید.

2-جذابیت ظاهری: ویژگی دوم لوازم تحریر کودکان، زیبایی و جذابیت ظاهری آن ها است. لوازم تحریر مخصوص بزرگسالان معمولا ظاهر ساده‌تر و رنگ های کمتری دارد. لوازم تحریر مخصوص کودکان معمولا با رنگ های جذاب و متنوع در کنار هم و با طرح های کودکانه و زیبا ساخته می‌شود. 

این جذابیت ظاهری باعث می‌شود کودکان از داشتن این وسایل خوشحال شوند و از استفاده از آن ها لذت ببرند. لازم نیست برای خرید چنین وسایلی هزینه زیادی بکنید. شما می‌توانید طبق سلیقه کودک لوازم تحریر رنگی و زیبا را با قیمت های مناسب نیز پیدا کنید.

انواع لوازم تحریر کودکان

لوازم تحریر کودکان می‌تواند شامل وسایل بسیار متنوعی شود. کودکان در هنگام آموختن مهارت های مختلف و همچنین در سنین مدرسه به لوازم تحریر مختلفی نیاز دارند. با این حال برخی لوازم در سنین زیر 12 سال رایج‌تر است که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت و ویژگی های هر کدام را بررسی می‌کنیم.

دفتر

انواع دفتر یکی از اصلی‌ترین نیاز های هر کودک و دانش آموز هستند. دفتر های بدون خط مخصوص نقاشی از سنین بسیار پایین برای کودکان بسیار مفید خواهند بود. فرزند شما می‌تواند در این دفتر نقاشی کند و یک سرگرمی سالم و جالب داشته باشد. نقاشی کشیدن می‌تواند مهارت های مختلفی را در کودک تقویت کند و همچنین تاثیرات مثبت فراوانی بر روحیه او دارد.

دفتر های خط دار نیز برای مدرسه و همچنین کلاس هایی مانند کلاس زبان برای کودکان مورد نیاز هستند. برای آموختن الفبای انگلیسی ممکن است در ترم های اول کلاس، معلم دفتر های دو خط یا چهار خط را توصیه کند. در مدرسه نیز دفتر های خط دار معمولی برای نوشتن تکالیف و تمرین دروسی مانند فارسی و ریاضی لازم هستند.

در انتخاب دفتر مناسب برای کودکان توجه داشته باشید که اگر کودک قرار است از آن در مدرسه و کلاس استفاده کند، طرح جلد دفتر به گونه‌ای نباشد که حواس او را از درس پرت کند. همچنین شما می‌توانید از میان دفتر های ساده یا سیمی انتخاب نمایید. استفاده از دفتر کلاسوری ممکن است در سنین پایین برای کودکان دشوار باشد.

تعداد صفحات دفتر را حتما بر اساس توصیه معلم انتخاب کنید. همچنین بهتر است یک دفتر یادداشت نیز برای دانش آموزان تهیه نمایید تا نکات و یادآوری های لازم را در آن بنویسد و فراموش نکند.

مداد

مداد ها نیز یکی از پرکاربرد‌ترین و مهم‌ترین انواع لوازم تحریر کودکان هستند. انواع مداد از جمله مشکی و رنگی مورد نیاز کودکان در سنین مختلف خواهند بود. مداد های معمولی عموما خطری برای کودکان ندارند. شما می‌توانید مداد های مشکی را برای نوشتن و مداد های رنگی را برای نقاشی کشیدن برای کودک خود تهیه کنید.

اگر قصد خرید مداد رنگی برای مدرسه را دارید، بسته های 12 رنگ مقوایی بهترین گزینه هستند. تعداد رنگ های بیشتر ضروری نخواهند بود. اگر کودک به مدرسه نمی‌رود و در خانه نقاشی می‌کشد، می‌توانید بر اساس بودجه خود بسته های 24 رنگ و بیشتر را انتخاب کنید. 

برند مداد تنها در صورتی اهمیت خواهد داشت که کودک شما به صورت حرفه‌ای در کلاس نقاشی شرکت کند و نقاشی با مداد رنگی را بیاموزد. برای استفاده های خانگی و یا مدرسه لزومی ندارد از برند های گران قیمت خرید کنید و هزینه زیادی متحمل شوید.

توجه داشته باشید که مداد نوکی یا اتود برای کودکان مناسب نخواهد بود و ممکن است کودک نتواند به درستی با آن کار کند و در کلاس درس دچار مشکل شود. برای مدرسه حداقل 2 مداد معمولی در جامدادی دانش آموز قرار دهید. 

تراش و پاک کن

تراش و پاک کن نیز از جمله مهم‌ترین لوازم تحریر کودکان هستند. نکته بسیار مهم در خرید تراش ایمنی آن است. با وجود اینکه تیغه تراش معمولا به گونه‌ای طراحی می‌شود که قسمت تیز آن با دست شما تماس نداشته باشد، اما بهتر است برای آسودگی خاطر تراش هایی برای کودکان بخرید که دارای درپوش پلاستیکی روی بخش تیغه هستند.

در خرید پاک کن نیز توجه داشته باشید که پاک کن کودک خیلی نرم یا خیلی سفت نباشد. در هر دو حالت پاک کردن برای کودک دشوار خواهد شد و ممکن است در اثر فشار بیش از حد کاغذ هم آسیب ببیند. بنابراین پاک کن هایی را برای کودک انتخاب کنید که راحت و سریع پاک می‌کنند و اندازه متوسطی دارند. پاک کن های کوچک ممکن است گم شوند و پاک کن های خیلی بزرگ نیز جای زیادی اشغال می‌کنند.

خط کش و شابلون

انواع خط کش و شابلون نیز در میان لوازم تحریر کودکان قرار می‌گیرند و در مدرسه کاربرد دارند. نکته بسیار مهم در خرید خط کش این است که به هیچ عنوان خط کش فلزی برای کودک نخرید و خط کش های پلاستیکی یا ژله‌ای با گوشه های گرد و نرم تهیه کنید.

شابلون ها نیز ممکن است در برخی موارد محدود استفاده شوند و کاربرد خیلی مهمی نداشته باشند. با این حال کشیدن شکل ها را برای کودک آسان‌تر می‌کنند و باعث مرتب‌تر شدن دفتر تمرینات او خواهند شد.

جامدادی

جامدادی نیز یکی از انواع لوازم تحریر کودکان است که برای سازماندهی وسایل و راحتی در جابجایی مورد نیاز خواهد بود. اگر فرزند شما به مدرسه می‌رود توجه داشته باشید که جامدادی او زیاد بزرگ نباشد تا به آسانی در کیف جای گیرد و همچنین جای زیادی روی میز اشغال نکند. 

طرح جامدادی نیز برای مدرسه باید تا جای ممکن ساده باشد و طرح های شلوغ نداشته باشد. اگر جامدادی قرار است در خانه استفاده شود نیازی به سختگیری در این زمینه نخواهد بود.

دیگر وسایل

لوازم تحریر کودکان شامل وسایل دیگری نیز می‌شود که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد. ممکن است تمام آن ها برای کودک شما مورد نیاز نباشند. با این حال متداول‌ترین لوازم تحریری که معمولا کودکان در مدرسه و در خانه احتیاج دارند به شرح زیر است.

  • برچسب (برای نوشتن نام روی وسایل و یا برچسب های طرح دار برای تشویق دانش آموز)
  • چسب (ماتیکی و مایع)
  • کاغذ رنگی و مقوا (برای درست کردن کاردستی)
  • قیچی (دارای تیغه های کند و یا پلاستیکی)
  • ماژیک رنگی و هایلایتر
  • مداد شمعی و پاستل
  • خودکار (برای سال سوم دبستان به بعد)
  • پوشه (برای جابجایی کاغذ ها در کیف)
  • انواع زیردستی (برای قرار دادن کاغذ ها جهت نوشتن، طراحی و جابجایی)
  • کلیربوک (برای جمع آوری کاردستی ها در طول سال تحصیلی)
  • و غیره

انواع لوازم تحریر کودکان

نکات خرید لوازم تحریر کودکان

زمانی که قصد خرید لوازم تحریر کودکان را دارید بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین لوازم تحریر متناسب با نیاز کودک را تهیه کنید و کودک شما بتواند به بهترین نحو از این وسایل استفاده کند. این نکات در عین ساده بودن بسیار مهم هستند و توصیه می‌شود حتما در هنگام خرید آن ها را به خاطر بسپارید. 

  • سلیقه کودک را در هنگام خرید در نظر داشته باشید. اگر او رنگ خاصی را دوست دارد و یا طرح خاصی را بیشتر می‌پسندد، سعی کنید همان طرح و رنگ را برای او تهیه کنید.
  • نیاز کودک را نیز مد نظر قرار دهید. اگر کودک شما قرار است مدرسه را شروع کند، نیاز های متفاوتی نسبت به یک کودک زیر سن مدرسه خواهد داشت. اگر می‌خواهید کودک را به کلاس خاصی بفرستید لوازم تحریر را باید بر اساس نیاز های کلاس تهیه کنید و از خرید لوازم بیش از اندازه یا کمتر از نیاز کودک خودداری نمایید.
  • سن کودک نیز در زمان خرید لوازم تحریر بسیار مهم است. برخی لوازم تحریر می‌توانند برای کودکان زیر 3 سال خطرناک باشند و اصلا نباید آن ها را برای فرزند خود بخرید. با بالا رفتن سن کودک می‌توانید وسایل متنوع‌تری در اختیار او قرار دهید و نگران این نباشید که کودک ممکن است آن ها را در دهان خود بگذارد.
  • اگر فرزند شما به مدرسه می‌رود بهتر است لوازم تحریر را طبق توصیه های معلم تهیه کنید و اگر به وسیله خاصی نیاز است حتما از معلم جویا شوید و کیف مدرسه کودک را با وسایل غیرضروری سنگین نکنید.
  • برای خرید لوازم تحریر کودکان در سنین مدرسه توجه داشته باشید که وسایل تا حد ممکن ساده باشند و طرح های خاص و شلوغ نداشته باشند. علاوه بر اینکه ممکن است برخی مدارس اجازه استفاده از این نوع طرح ها را ندهند، طرح های خیلی شلوغ می‌توانند حواس فرزند شما و سایر دانش آموزان را در کلاس درس پرت کنند. اگر قرار است از لوازم تحریر تنها در خانه و برای تفریح کودک استفاده شود، انتخاب طرح را به خود او بسپارید.
  • ایمنی لوازم تحریر کودکان بسیار مهم است. توجه داشته باشید وسیله‌ای که می‌خرید امکان هیچ گونه آسیب زدن به کودک را نداشته باشد و از مواد اولیه غیر حساسیت زا ساخته شده باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله انواع لوازم تحریر کودکان را بررسی کردیم و ویژگی های هر مورد نیز شرح داده شد. مهم‌ترین نکته در خرید لوازم تحریر کودکان ایمنی و جذابیت ظاهری آن ها است. بر اساس نیاز کودک خرید کنید و بیشتر یا کمتر از احتیاج او لوازم تحریر نخرید.

لوازم تحریر کودک برای مدرسه باید تا جای ممکن ساده باشد و حواس او را در هنگام درس پرت نکند. همچنین برخی وسایل مانند خط کش فلزی و قیچی های تیز و پرگار های بدون درپوش برای کودکان ممنوع هستند. بهتر است لوازم تحریر را بر اساس توصیه های معلم مدرسه و یا کلاس های دیگر کودک تهیه نمایید.

سوالات متداول

1-آیا می‌توانیم برای کودکان خودکار بخریم؟

خودکار معمولا خطری برای کودک ندارد. با این حال در سنین خیلی پایین ممکن است کودک خودکار را روی دست و پای خود بکشد و به پوستش آسیب بزند. همچنین برای کودکان در سنین مدرسه که به تازگی نوشتن را می‌آموزند، به دلیل اشتباهات مکرر در نوشتن مداد که قابلیت پاک شدن دارد گزینه مناسب‌تری است. معمولا مدارس از سال سوم دبستان به بعد اجازه استفاده از خودکار را به دانش آموزان می‌دهند.

2-آیا می‌توانیم دفتر های طرح دار برای کودکان بخریم؟

دفتر هایی که طرح هایی با چهره انسان و یا شخصیت های کارتونی دارند برای مدرسه مناسب نخواهند بود. با این حال اگر فرزند شما هنوز به مدرسه نمی‌رود در انتخاب طرح جلد دفتر سختگیری نداشته باشید و اجازه دهید خود کودک دفتر مورد علاقه‌اش را انتخاب کند.

3-برای کلاس نقاشی کودکان چه لوازم تحریری مورد نیاز است؟

بر اساس نوع تکنیکی که کودکان در کلاس نقاشی می‌آموزند لوازم تحریر متفاوتی مورد نیاز آن ها خواهد بود. تکنیک های مختلفی مانند مداد رنگی، پاستل، آب رنگ، گواش، رنگ روغن، طراحی با مداد، سیاه قلم و غیره در کلاس های نقاشی آموزش داده می‌شوند که بر اساس نوع تکنیک باید لوازم مورد نیاز را از مدرس جویا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *