بلاگ

راهنمای خرید دفتر مناسب مدرسه

راهنمای خرید دفتر مناسب مدرسه

تمامی دانش آموزان در مقاطع مختلف در طول سال تحصیلی خود به انواع لوازم تحریر نیاز دارند. یکی از مهم‌ترین لوازم تحریری که نقش بسیار پررنگی در روند تحصیل و یادگیری دانش آموزان ایفا می‌کند دفتر است. دفتر های مناسب مدرسه انواع بسیار گسترده و فراوانی دارند و پاسخگوی نیاز ها و سلیقه های مختلف هستند. شاید گاهی انتخاب مناسب‌ترین گزینه در میان مدل های بسیار زیاد دفتر کمی دشوار باشد. به خصوص در سال های اول تحصیل که والدین تجربه کافی در این زمینه ندارند. در ادامه راهنمای خرید دفتر مناسب مدرسه ارائه خواهد شد تا بتوانید بهترین نوع دفتر را برای مدرسه فرزندتان انتخاب نمایید.

چه دفتری مناسب مدرسه است؟

خرید دفتر مناسب مدرسه چندان دشوار نخواهد بود اگر بدانید که باید دنبال چه ویژگی هایی باشید. دفتر های مناسب مدرسه معمولا برای نوشتن تکالیف مورد استفاده قرار می‌گیرند که به آن ها دفتر مشق نیز گفته می‌شوند. همچنین در سال های بالاتر مدرسه از دفتر های مختلف برای نوشتن جزوه و نکات دروس نیز استفاده می‌شود. برخی مدل های دفتر بدون خط نیز به عنوان دفتر نقاشی می‌توانند در مدارس مورد نیاز باشند. در برخی موارد جزئی نیز ممکن است طبق درخواست دبیر انواع دفتر شطرنجی نیز لازم باشد.

مهم‌ترین نکته در خرید دفتر مناسب مدرسه این است که این دفتر مطابق نیاز های درس و دانش آموز، مطابق با توصیه های معلم و سلیقه دانش آموز باشد. با این حال بهتر است دفتر تا حد ممکن ساده باشد تا طرح آن موجب حواس پرتی دانش آموزان در هنگام درس نگردد. 

دفتر مناسب مدرسه نباید بیش از حد بزرگ و سنگین باشد تا دانش آموزان برای حمل آن با کیف کوله پشتی یا دستی دچار مشکل نشوند. با این حال باید ظرفیت کافی برای درس مورد نظر را داشته باشد تا در میانه سال مجبور نباشید ادامه مباحث را در دفتر دیگری بنویسید. همواره پیش از خرید دفتر نظر معلم را جویا شوید.

ویژگی های دفتر مناسب مدرسه

تمامی مدل های دفتر ویژگی های مشترکی دارند که باید در هنگام خرید دفتر مناسب مدرسه، به تطبیق این ویژگی ها با نیاز های خود توجه داشته باشید. تمامی مدل های دفتر موجود در بازار برای استفاده در مدرسه و برای تمامی دروس مناسب نیستند و برای خرید دفتر مناسب مدرسه علاوه بر نظر مدرس بهتر است نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود را در نظر داشته باشید.

نوع دفتر

انواع دفتر می‌تواند بر اساس نوع سازماندهی صفحات متفاوت باشد. دفتر های مناسب مدرسه ‌می‌توانند خط دار، بدون خط یا شطرنجی باشند. در برخی مواقع برای دروس زبان انگلیسی دفتر های دو خط یا چهار خط نیز مورد نیاز است. تمامی مدل های دفتر ممکن است در سال های تحصیلی یک دانش آموز مورد نیاز باشد. 

دفتر های بدون خط برای نقاشی به خصوص در سنین دبستان درخواست می‌شوند. دفتر های شطرنجی استفاده کمتری دارند، با این حال ممکن است در دروسی مانند ریاضی و هندسه مورد نیاز باشند. پر کاربرد‌ترین مدل دفتر هم نوع خط دار است که می‌تواند خط هایی با فواصل و ضخامت متفاوت داشته باشد.

نوع صحافی دفتر

گزینه های خرید دفتر مناسب مدرسه بسیار گسترده است و می‌توانید بر اساس راحتی خود و نوع استفاده از دفتر بهترین مدل را انتخاب نمایید. یکی از ویژگی هایی که این دفتر ها را از یکدیگر متمایز می‌کند نوع صحافی آن هاست. انواع دفتر بر اساس نوع صحافی شامل دفتر کلاسوری، دفتر سیمی، دفتر معمولی با صحافی چسبی یا منگنه‌ای و غیره می‌شود. 

تمامی این مدل ها می‌توانند برای مدرسه مناسب باشد. دفتر های کلاسوری امکان جابجایی و جدا کردن برگه ها را دارند و می‌توانند تعداد صفحات و اندازه های مختلفی داشته باشند. با خرید یک کلاسور می‌توانید هر سال برگه های جدیدی به آن اضافه کنید و مجددا از آن استفاده نمایید. همچنین دفتر های سیمی نیز با وجود اینکه تعداد برگه های محدودی دارند و نمی‌توان ترتیب آن ها را تغییر داد یا جدا کرد، با این حال نسبت به دفتر های ساده برای استفاده و نوشتن راحت‌تر هستند.

با وجود انواع دفتر کلاسوری و دفتر سیمی، با این حال انتخاب برخی دانش آموزان دفتر های معمولی با صحافی منگنه‌ای یا چسبی است. این دفتر ها ممکن است کمی در هنگام نوشتن و ورق زدن سختی ایجاد کنند، با این حال معمولا قیمت های پایین‌تری دارند و به صرفه هستند.

اندازه دفتر

یکی دیگر از ویژگی هایی که باید برای خرید دفتر مناسب مدرسه در نظر داشته باشید اندازه و ابعاد دفتر است. مناسب‌ترین سایز دفتر برای مدرسه قطع وزیری است، زیرا برای قرار دادن در کیف های دستی و کوله پشتی کاملا اندازه مناسبی دارد و همچنین روی میز مدرسه نیز جای زیادی نخواهد گرفت.

دفتر های بزرگ‌تر طبیعتا ظرفیت بیشتری برای نوشتن دارند اما ممکن است وزن آن ها بالا برود و همچنین قرار دادن و جابجایی آن ها در کیف دشوار باشد. دفتر های کوچک‌تر از قطع وزیری نیز برای نوشتن دروس و تکالیف مناسب نیستند و به سرعت پر می‌شوند. دفتر های کوچک را بهتر است برای یادآوری ها و یادداشت های روزانه به کار ببرید.

ویژگی های دفتر مناسب مدرسه

طراحی جلد

برای خرید دفتر مناسب مدرسه بهتر است به سراغ دفتر هایی با ساده‌ترین طراحی جلد بروید. دفتر هایی با جلد های شلوغ و پر از رنگ های مختلف به خصوص در سنین پایین حواس دانش آموزان را در کلاس پرت می‌کنند و کودکان به جای توجه به درس به طرح های جلد دفتر توجه خواهند کرد.

دفتر های ساده می‌توانند برای هر سلیقه‌ای مناسب باشند. این دفتر ها رنگ های بسیار متنوعی دارند و می‌توانید برای هر درس یک رنگ دفتر انتخاب نمایید. اگر کودک شما اصرار دارد که دفتر او طرح داشته باشد بهتر است تا جای ممکن از طرح هایی که شامل صورت شخصیت های کارتونی می‌باشند دوری کنید و طرح های ساده‌تری را انتخاب نمایید.

تعداد صفحات

از دیگر نکات بسیار مهم خرید دفتر مناسب مدرسه انتخاب تعداد صفحه مناسب است. اگر دفتر کلاسوری تهیه نمایید می‌توانید تعداد صفحات آن را تغییر دهید و هر قدر برگه کم یا اضافه آمد مشکل را حل کنید. با این حال دفتر کلاسوری ممکن است برای دانش آموزان دبستانی مناسب نباشد و مجبور باشید از دفتر هایی با تعداد برگه محدود استفاده کنید.

برای خرید این دفتر ها در مرحله اول طبق صحبت های معلم اقدام نمایید. معلم در ابتدای سال تحصیلی به والدین یا دانش آموزان اعلام می‌کند که برای هر درس دفتر با چه تعداد برگه مورد نیاز است. این تعداد بر اساس تجربه تدریس معلم است و مناسب خواهد بود. 

با این حال عواملی مانند اندازه دست خط و نوع درس نیز بر میزان استفاده از صفحات موثر است. خیلی کم پیش ‌می‌آید که دانش آموزی در پایان سال تحصیلی صفحه کم بیاورد، اما بسیاری از دانش آموزان معمولا در پایان سال نصف دفترشان خالی می‌ماند و دیگر از آن استفاده نخواهند کرد. 

این مسئله تنها باعث مصرف بیهوده کاغذ خواهد شد و لازم است که تعداد برگه های دفتر را مناسب هر درس و با دقت انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید تعداد برگه هایی که از هر دفتر در پایان سال باقی می‌ماند را برای سال های بعد به عنوان کاغذ چرک نویس استفاده نمایید تا هدر نروند.

جنس جلد و کاغذ ها

از دیگر ویژگی های مهم یک دفتر که باید در زمان خرید دفتر مناسب مدرسه به آن توجه کنید جنس جلد و کیفیت کاغذ های دفتر است. جلد دفتر می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. مناسب‌ترین نوع آن برای مدرسه دفتر هایی با جلد پلاستیکی و مقوایی هستند که وزن کم و مقاومت مناسبی دارند.

دفتر های مقوایی و پلاستیکی می‌توانند تنوع بالایی در رنگ و طرح داشته باشند و برای تمام سنین کاربردی خواهند بود. همچنین کاغذ های دفتر مناسب مدرسه نباید خیلی ضخیم یا خیلی نازک باشند. کاغذ های ضخیم باعث افزایش قطر کلی دفتر و افزایش وزن آن می‌شوند.

کاغذ های نازک نیز باعث پس دادن جوهر خودکار به صفحه پشتی و مشخص شدن نوشته ها از صفحات قبل و سختی در خواندن خواهند شد. بنابراین ضخامتی را انتخاب کنید که انگشتان شما را از زیر کاغذ نشان ندهد و در عین حال خیلی هم ضخیم نباشد.

نتیجه گیری

این مقاله به عنوان یک راهنمای خرید دفتر مناسب مدرسه به شما کمک خواهد کرد تا ویژگی های یک دفتر را مناسب را در فروشگاه تشخیص دهید و بهترین نوع دفتر را برای تحصیل فرزندتان انتخاب نمایید. دفتر مناسب لزوما قیمت بالایی ندارد، زیرا می‌توانید کیفیت مورد نیاز را با قیمت های مناسب نیز پیدا کنید.

مهم‌ترین نکته این است که تا جای ممکن به سادگی دفتر توجه داشته باشید و تعداد برگه های آن را نیز به گونه‌ای انتخاب کنید که موجب هدر رفتن کاغذ نشود. همچنین توصیه های معلم را برای خرید دفتر مناسب مدرسه در اولویت قرار دهید.

سوالات متداول

1-دفتر مناسب مدرسه چه تفاوتی با سایر دفتر ها دارد؟

دفتر ها به طور کلی استفاده های مختلفی دارند و استفاده از آن ها در مدرسه تنها یکی از کاربرد های دفتر است. دفتر های مدرسه‌ای در مقایسه با دفتر هایی که برای استفاده در محیط خانه و به صورت شخصی استفاده می‌شوند باید کمی ساده‌تر باشند. همچنین در مقایسه با برخی دفتر هایی که دانشجویان استفاده می‌کنند ممکن است کوچکتر باشند. همچنین تعداد برگ آن ها نیز توسط معلم تعیین می‌گردد.

2-دفتر مناسب مدرسه را می‌توان از فروشگاه های آنلاین نیز تهیه کرد؟

بله، فروشگاه های آنلاین از بهترین راه های خرید دفتر مناسب مدرسه هستند. در این فروشگاه ها می‌توانید تمامی اطلاعات دفتر شامل تعداد برگه ها و ابعاد را مشاهده کنید و طرح و جنس جلد را نیز ببینید و بر اساس آن ها انتخاب نمایید.

3-دفتر مناسب مدرسه با چه قیمت هایی موجود است؟

دفتر مناسب مدرسه می‌تواند بر اساس ویژگی های مختلف قیمت های بسیار متفاوتی داشته باشد. دفتر های غیرسیمی بسیار ارزان با کاغذ های کم کیفیت و جلد ساده می‌توانند قیمت هایی کمتر از 20 هزار تومان، دفتر هایی با کیفیت مناسب و جلد و کاغذ های مرغوب می‌توانند در حدود 50 تا 100 هزار تومان و دفتر های خاص با ویژگی های منحصر به فرد و طراحی های جدید ممکن است 200 هزار تومان و بالاتر قیمت داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *