بلاگ

ویژگی های خودکار خوب برای کارهای روزمره

خودکار برای کارهای روزمره

خودکار برای کارهای روزمره

استفاده از خودکار به عنوان یک نوشت افزار و برای نوشتن روی کاغذ، سابقه و قدمتی بسیار طولانی دارد. مداد اولین نوشت افزاری بود که توسط انسان ها ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت، اما بعد از آن خودکار نیز اختراع شد و کار نوشتن را بسیار ساده‌تر کرد. خودکار ها امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی و کامپیوتری شدن کار ها همچنان در ابعاد گسترده و برای استفاده های روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه ویژگی های خودکار خوب و نکاتی که باید در هنگام خرید خودکار در نظر داشته باشید را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی های خودکار

خودکار ها از ابتدای ساخت و به وجود آمدنشان به شکل امروزی نبوده‌اند و پیشرفت های بسیاری در زمینه نحوه تولید و استفاده از خودکار ها در طول سالیان رخ داده است. خودکار های امروزی بسیار ساده و کارآمد هستند و تقریبا اغلب افراد برای نوشتن در انواع دفتر از خودکار استفاده می‌کنند. اما سوال اینجاست که ویژگی های خودکار خوب چیست و چگونه بهترین خودکار را انتخاب کنیم؟

ناگفته نماند که با وجود پیشرفت و تنوع خودکار ها، انواع مداد نیز همچنان کاربرد و استفاده خود را دارند و از صنعت لوازم تحریر کنار نرفته‌اند. هنوز کار های زیادی هست که یک مداد می‌تواند انجام دهد و از توانایی های یک خودکار خارج است. در ادامه با ویژگی های انواع خودکار آشنا خواهیم شد تا بعد از آن بتوانیم به خوبی ویژگی های خودکار خوب را تشخیص دهیم.

1-طراحی و ظاهر: اولین ویژگی یک خودکار که با دیدن آن به چشم شما می‌آید، نحوه طراحی و شکل ظاهری خودکار است. خودکار ها می‌توانند با شکل های مختلفی تولید شوند و بسیار زیبا و جذاب و یا کاملا معمولی باشند. تنوع شکل ظاهری خودکار امروزه بسیار بالاست و شما می‌توانید از میان رنگ های مختلف بدنه و یا خودکار هایی با بدنه بی رنگ و شیشه‌ای مناسب‌ترین مدل را انتخاب نمایید. خودکار هایی با طراحی خاص و زیبا برای هدیه دادن و خودکار های معمولی برای استفاده روزمره مناسب هستند.

2-جنس بدنه: خودکار ها می‌توانند دارای بدنه‌ای با جنس های مختلف باشند. از جمله بدنه های پرکاربرد برای خودکار انواع فلزی، شیشه‌ای و پلاستیکی است. بدنه شیشه‌ای و یا پلاستیکی شفاف خودکار باعث می‌شود که بتوانید میزان مصرف جوهر خودکار را ببینید. همچنین خودکار هایی با بدنه فلزی بسیار زیبا و خاص و مناسب هدیه دادن هستند.

3-ابعاد: خودکار ها ممکن است با ابعاد مختلفی تولید شوند. گرچه معمولا اندازه استانداردی برای ساخت خودکار وجود دارند و اغلب برند ها طبق همین استاندارد خودکار تولید می‌کنند، با این حال خودکار ها می‌توانند برای استفاده های خاص اندازه‌ای بزرگتر و یا کوچکتر از استاندارد نیز داشته باشند. 

4-وزن: انواع خودکار بر اساس ابعاد و جنس بدنه، وزن های متفاوتی دارند. وزن خودکار در هنگام استفاده طولانی مدت بسیار اهمیت دارد و اگر خودکار بیش از حد سنگین باشد دست شما را خسته خواهد کرد. بنابراین تولید کنندگان لوازم تحریر در سراسر دنیا در تلاش هستند تا خودکار های خود را تا جای ممکن سبک بسازند.

5-راحتی برای در دست گرفتن: یکی دیگر از ویژگی های خودکار، میزان راحتی در هنگام استفاده و در دست گرفتن آن است. برخی خودکار ها در اثر استفاده طولانی مدت به علت ساختار نامناسب و طول غیر استاندارد ممکن است به دست و انگشتان شما آسیب برسانند و چندان راحت نباشند. بنابراین نحوه ساختار بدنه خودکار نقش بسیار مهمی در راحتی استفاده از آن دارد.

6-رنگ: خودکار ها امروزه رنگ های بسیار متنوعی دارند. گرچه تنوع رنگی آن ها هنوز به پای مداد ها نمی‌رسد، با این حال این تنوع نسبت به سال های اولیه ساخت خودکار بسیار بیشتر شده است. شما تقریبا از هر رنگی که به ذهنتان برسد می‌توانید یک خودکار پیدا کنید. پر استفاده‌ترین رنگ های خودکار آبی، مشکی، قرمز و سبز هستند. خودکار های رنگی و یا شبرنگ و اکلیلی نیز در سال های اخیر طرفداران خاص خود را در میان کودکان و نوجوانان پیدا کرده‌اند.

7-اندازه نوک خودکار: از دیگر ویژگی های بسیار مهم یک خودکار اندازه نوک آن و قسمتی که جوهر خارج می‌شود است. نوک خودکار می‌تواند بسیار باریک و تیز و یا کمی پهن باشد. انتخاب اندازه نوک خودکار به سلیقه و راحتی شما بستگی دارد. اگر علاقه دارید که ظریف بنویسید و دست خط شما ریز است بهتر است خودکار هایی با نوک نازک را انتخاب نمایید و اگر درشت می‌نویسید و می‌خواهید سرعت کارتان بالا برود خودکار هایی با نوک پهن مناسب‌تر هستند.

8-روان بودن: روان بودن خودکار ویژگی دیگری است باید در هنگام خرید در نظر داشته باشید. میزان روان بودن یک خودکار به نوع جوهر، اندازه نوک خودکار و کیفیت کلی خودکار بستگی دارد. هیچکس نمی‌خواهد که خودکارش در هنگام نوشتن دائما دچار کمبود جوهر شود و در بین خطوط نقاط سفید باقی بگذارد و یا مجبور باشد برای نوشتن فشار زیادی به خودکار و کاغذ وارد کند. بنابراین در هنگام خرید از روان بودن خودکار مطمئن شوید. همچنین اگر به جای دفتر روی کاغذ می‌نویسید می‌توانید از انواع زیردستی برای محکم کردن زیر کاغذ استفاده نمایید.

9-نوع جوهر: جوهر خودکار نیز از مهم‌ترین ویژگی های آن است که باید کیفیت و غلطت مناسبی داشته باشد. جوهر خودکار می‌تواند کاملا غلیظ و یا خیلی رقیق باشد. در هر دو حالت برای نوشتن دچار مشکل خواهید شد و به یک خودکار با جوهری با غلظت استاندارد نیاز خواهید داشت.

10-نحوه استفاده: خودکار ها از نظر نحوه استفاده و بیرون آمدن نوک می‌توانند مدل های مختلفی داشته باشند. اغلب خودکار های امروزی در سه مدل ساخته می‌شوند. خودکار هایی که نوک ثابت دارند و یک در دارند که می‌توانید در هنگام استفاده نکردن در خودکار را بگذارید. خودکار هایی که در انتهای خود یک دکمه دارند و با فشار دادن آن نوک خودکار از بدنه خارج می‌شود و خودکار هایی که بدنه آن ها دو قسمتی است و با چرخاندن یک قسمت نوک از بدنه خارج می‌شود. خودکار های در دار معروف‌ترین و پر استفاده‌ترین انواع خودکار هستند.

11-قیمت: خودکار ها می‌توانند بازه قیمتی بسیار گسترده‌ای داشته باشند. بر اساس نوع برند، ویژگی های خاص و همچنین مواد به کار رفته در بدنه خودکار ها می‌توانند قیمت های مختلف داشته باشند. معمولا برند های معروف تولید لوازم تحریر خودکار هایی با کیفیت بالا و البته قیمت بیشتر تولید می‌کنند. همچنین خودکار هایی بسیار خاص در دنیا ساخته می‌شوند که بدنه آن ها از جنس مواد گران قیمت و حتی گاهی جواهرات است که مناسب هدیه دادن هستند و قیمت های بسیار بالایی دارند.

12-برند: در زمینه لوازم تحریر معمولا برند یک خودکار می‌تواند تضمین کننده کیفیت آن باشد. برند های شناخته شده در این زمینه همواره محصولات با کیفیت تولید نموده و رضایت مشتریان را حفظ می‌کنند. البته برند های داخلی بسیاری نیز در زمینه تولید انواع لوازم تحریر از جمله خودکار مشغول فعالیت هستند که می‌توانند کیفیت های بسیار مناسبی را همراه با قیمت پایین در اختیار شما قرار دهند.

خودکار برای کارهای روزمره

ویژگی های خودکار خوب چیست؟

با دانستن ویژگی های مختلف یک خودکار اکنون می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم که ویژگی های خودکار خوب چیست؟ ویژگی های خودکار خوب می‌تواند برای هر فرد، با توجه به سلیقه و نیاز او متفاوت باشد. با این حال به صورت استاندارد یک خودکار خوب و مناسب بهتر است ویژگی های زیر را داشته باشد.

  • یکی از مهم‌ترین ویژگی های خودکار خوب ظاهر آن است. یک خودکار خوب ظاهر مناسب و ساده‌ای دارد و می‌توانید آن را همه جا همراه خود داشته باشید. طراحی خودکار باید تا جای ممکن کاربردی و ساده باشد و از تجملات بیش از حد در ساخت آن خودداری شود.
  • جنس بدنه یک خودکار خوب بهتر است شیشه‌ای و شفاف باشد. از داخل یک بدنه شیشه‌ای می‌توانید میزان جوهر مصرف شده و باقی مانده را ببینید و از زمان تمام شدن جوهر خودکار مطلع شوید.
  • از دیگر ویژگی های خودکار خوب می‌توان ابعاد استاندارد آن را نام برد. خودکار باید با ابعادی ساخته شود که به خوبی در دست شما جای بگیرد و بیش از بلند یا خیلی کوتاه نباشد. ابعاد مناسب می‌تواند به راحتی شما در طول استفاده کمک کند.
  • وزن یک خودکار خوب به اندازه کافی سبک است. خودکار های سنگین با بدنه های فلزی و غیره می‌توانند به سرعت دست شما را خسته کنند و برای نوشتن های طولانی مناسب نخواهند بود. خودکار های شیشه‌ای کمترین وزن را دارند و می‌توانید با آن ها متن های طولانی را بدون خستگی دست بنویسید.
  • شکل و فرم مناسب نیز از ویژگی های خودکار خوب است. بدنه خودکار باید به شکلی طراحی شود که برای در دست گرفتن و قرار گرفتن در میان انگشتان راحت باشد و در اثر استفاده طولانی مدت شکل انگشتان را تغییر ندهد و به استخوان ها آسیب وارد نکند.
  • رنگ خودکار خوب باید کاملا پررنگ و با کیفیت باشد. خودکار هایی که به سرعت کمرنگ می‌شوند و یا رنگ آن ها کیفیت مناسبی ندارد، انتخاب خوبی برای استفاده طولانی مدت نخواهند بود.
  • از دیگر ویژگی های خودکار خوب این است که اندازه نوک آن متناسب با دست خط شما و مدل نوشتنتان باشد. ریز نوشتن با خودکار پهن و درشت نوشتن با خودکار باریک بسیار دشوار خواهد بود و سرعت نوشتن شما را کاهش خواهد داد.
  • شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین ویژگی های خودکار خوب و یا مهم‌ترین آن ها، روان بودن خودکار است. خودکار های روان جوهر را به اندازه کافی از نوک خودکار خارج می‌کنند و در هنگام نوشتن نقاط سفید باقی نمی‌گذارند. همچنین نیاز نیست فشار بالایی برای نوشتن با آن ها به کاغذ وارد نمایید.
  • جوهر یک خودکار خوب دارای غلطت استاندارد است. اگر غلظت یک جوهر بیش از حد بالا و یا خیلی کم باشد جوهر ممکن است به خوبی از نوک خودکار خارج نشود و یا به همه جای کاغذ و دست شما پس بدهد. بنابراین خودکاری را انتخاب کنید که جوهر آن غلظت مناسبی دارد.
  • از دیگر ویژگی های خودکار خوب قیمت مناسب آن است. از آن جایی که خودکار وسیله‌ای است که استفاده از آن موقتی بوده و بالاخره روزی تمام می‌شود، نیازی نیست خودکار های بسیار گران قیمت را برای استفاده روزانه تهیه نمایید. بهتر است بهترین کیفیت و راحتی در استفاده را در کنار قیمت مناسب پیدا کنید.
  • یک خودکار خوب لازم نیست حتما برند معروفی داشته باشد. در برخی موارد ممکن است یک خودکار مطابق سلیقه و نیاز خود را از یک برند معمولی و کمتر شناخته شده با قیمت مناسب‌تر پیدا کنید. برخی برند های شناخته شده و با کیفیت در زمینه تولید خودکار عبارتند از: فابرکستل، استدلر، پارکر، واترمن، یونی بال، زبرا، کنکو و غیره.
  • از دیگر ویژگی های خودکار خوب، ایجاد نکردن لکه بر روی کاغذ است. این ویژگی تا حد زیادی به نوع جوهر خودکار بستگی دارد با این حال گاهی اوقات خودکار در پخش و خروج جوهر دچار مشکل می‌شود و دست شما و کاغذ را پر از لکه می‌کند. همچنین خودکار نباید به صفحه پشتی نیز پس بدهد. البته این مورد به ضخامت کاغذ نیز بستگی دارد.
  • یکی دیگر از ویژگی های خودکار خوب این است که بتواند روی هر نوع کاغذ و مقوایی بنویسد. برخی خودکار ها روی کاغذ های ضخیم‌تر و یا مقوا دچار مشکل می‌شوند و دیگر روان نمی‌نویسند. اگر نیاز به نوشتن روی مقوا دارید بهتر است خودکار مناسب را انتخاب کنید.
  • از ویژگی های خودکار خوب می‌توان خشک شدن سریع جوهر را نیز نام برد. اگر جوهر خودکار به سرعت خشک نشود ممکن است با خوردن دست به نوشته ها جوهر پخش شود و ظاهر صفحه شما را کاملا به هم بزند. 
  • قابلیت تعویض مغزی نیز از دیگر ویژگی های خودکار خوب است. برخی خودکار ها از برند های معروف قابلیت تعویض مخزن جوهر در صورت تمام شدن محتویات را دارند. اینکار به شما امکان می‌دهد که بدنه خودکار را نگه دارید و هر بار فقط مخزن جوهر را تغییر دهید.

نتیجه گیری

در این مقاله ابتدا با ویژگی های کلی یک خودکار و سپس با ویژگی های خودکار خوب آشنا شدیم. افرادی که به صورت مداوم و روزانه با نوشتن و خودکار سر و کار دارند، حتما به یک خودکار خوب و استاندارد نیاز خواهند داشت. بنابراین به ویژگی های مطرح شده در مقاله در هنگام خرید خودکار توجه داشته باشید و سعی کنید خودکاری که می‌خرید حتما مطابق با نیاز و ترجیحات شما باشد.

سوالات متداول

1-استفاده نکردن از یک خودکار خوب چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

اگر به طور مداوم با خودکار مشغول نوشتن هستید و آن را با خود حمل می‌کنید، در صورتی که خودکار شما ویژگی های خودکار خوب را نداشته باشد دچار مشکلات زیر خواهید شد:

  • پس دادن جوهر و ایجاد لکه بر روی کاغذ، دست و لباس
  • خشک شدن خودکار در صورت قرار گرفتن در معرض هوا
  • روان نبودن خودکار
  • بالا بردن زمان نوشتن و کند شدن دست
  • بر هم زدن تمرکز در هنگام نوشتن
  • خستگی دست بعد از نوشتن به مدت طولانی

2-چگونه خودکار مناسب را انتخاب کنیم؟

برای خرید خودکار خوب و مناسب بهتر است خودکار های مختلف را امتحان کنید تا به بهترین گزینه برسید. پرسیدن از دیگران برای انتخاب خودکار بهترین روش نخواهد بود. زیرا ممکن است اولویت های او برای انتخاب خودکار با شما متفاوت باشد. به مغازه های حضوری بروید و خودکار های مختلف را تست کنید. سپس از دفعات بعدی می‌توانید خودکاری که با آن راحت بوده‌اید را آنلاین نیز بخرید.

3-کاربرد های خودکار چیست؟

خودکار ها در مقایسه با انواع مداد کاربرد های کمتری دارند. با این حال این دو مورد نمی‌توانند جای یکدیگر را بگیرند و امروزه نوشتن با خودکار در برخی موارد مانند برگه های امتحانی اجباری است. خودکار ها اغلب برای نوشتن معمولی به کارمی‌روند. بر خلاف مداد که برای کشیدن طرح های مختلف نیز از آن استفاده می‌شود. البته امروزه انواع نقاشی با خودکار نیز مرسوم شده است که کاربرد های آن را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *