بلاگ

لیست لوازم تحریر برای کار های هندسی و رسم

لیست لوازم تحریر برای کار های هندسی و رسم

لوازم تحریر انواع بسیار زیادی دارند و وسایل مورد نیاز رشته های بسیاری را شامل می‌شوند. از جمله مواردی که لوازم تحریر مخصوص به خود را نیاز دارند، کار های هندسی و رسم مانند طراحی های رشته های مهندسی، نقشه کشی، دروس هندسه در مقاطع مختلف و غیره هستند. نکته بسیار مهم در این رسم ها و طراحی ها، اندازه گیری دقیق است. بنابراین بخش مهمی از لوازم تحریر کار های هندسی به ابزار های اندازه گیری دقیق اختصاص دارد. در ادامه بیشتر با لوازم تحریر کار های هندسی و ویژگی های آن ها آشنا خواهید شد.

لوازم تحریر مخصوص کار های هندسی

کار های هندسی شامل انواع رسم و طراحی با خطوط و اشکال مختلف هستند که در نهایت به یک طرح کلی می‌رسند. این رسم ها در دروس هندسه در دبیرستان یا دانشگاه، رشته های مهندسی مانند مهندسی معماری و عمران، نقشه کشی، برخی روش های نقاشی و طراحی و غیره به کار می‌روند. زمانی که قصد دارید این اشکال را رسم کنید و بر طبق فرمول های ریاضی پیش بروید لازم است که کاملا دقیق و بدون خطا عمل کنید. اینجاست که لوازم تحریر کار های هندسی به کمک شما می‌آیند.

لوازم تحریر کار های هندسی ابزار هایی دقیق برای اندازه گیری و رسم شکل به صورت کاملا تمیز و مطابق با اندازه ها هستند. بنابراین می‌توانید با تهیه این لوازم بر طبق توصیه های اساتید و نیاز های رشته خود، رسم هایتان را به درستی و با بهترین کیفیت انجام دهید. در ادامه با لیست لوازم تحریر کار های هندسی به طور کامل آشنا خواهید شد.

خط کش

انواع خط کش ها مهم‌ترین بخش لوازم تحریر کار های هندسی هستند. خط کش ها امروزه مدل هایی با ویژگی های مختلف دارند که هر کدام برای یک نوع اندازه گیری مناسب می‌باشند. با خط کش می‌توانید طول و عرض و ارتفاع هر جسمی را اندازه بگیرید و خطوط و اشکال را با اندازه های دقیق رسم کنید. خط کش ها می‌توانند از 10 سانتی متر به بالا طول داشته باشند. 

خط کش های مهندسی معمولا 30 سانتی متری هستند. همچنین جنس بدنه آن ها می‌تواند چوبی یا فلزی باشد. از جمله انواع خط کش هایی که در رشته های مهندسی کاربرد دارد می‌توان خط کش T و خط کش سه وجهی مهندسی را نام برد. خط کش های T برای رسم خطوطی که عمودی یا افقی بودن و صاف بودن آن ها بسیار مهم است استفاده می‌شوند. به این صورت که لبه بالایی خط کش در لبه میز قرار می‌گیرد و بدنه خط کش عمودی بودن خط شما را تضمین می‌کند.

خط کش های سه وجهی نیز برای اندازه گیری و مقایسه مقیاس ها استفاده می‌شوند و انواع پلاستیکی و چوبی دارند. خط کش های مهندسی دارای جزئیات دقیق و خطوط میلی متری هستند که در اندازه گیری اشکال کوچک شما را یاری می‌دهند.

گونیا

گونیا نوع دیگری از لوازم تحریر کار های هندسی و ابزاری برای اندازه گیری و رسم است. این وسیله معمولا به شکل یک مثلث با زوایای 90، 60 و 30 درجه ساخته می‌شود و روی هر لبه آن تقسیم بندی هایی مانند یک خط کش نیز وجود دارد. بنابراین با گونیا می‌توانید هم طول خطوط کوتاه را اندازه بگیرید و هم مثلث و خط و زاویه رسم کنید. 

کاربرد اصلی گونیا رسم زوایای پرکاربرد 90، 60 و 30 درجه است که با کمک آن می‌توانید این زوایا را به طور دقیق رسم کنید و دیگر نیازی به اندازه گیری مجدد زاویه نخواهید داشت.

نقاله

نقاله نیز یکی از مهم‌ترین انواع لوازم تحریر کار های هندسی است که یک ابزار اندازه گیری و رسم بسیار کاربردی به شمار می‌آید. ظاهر این وسیله به شکل یک نیم دایره است که روی آن از صفر تا 180 درجه زاویه درجه بندی شده است. با استفاده از این وسیله می‌توانید زاویه بین دو خط را اندازه بگیرید و یا خطوطی با زاویه دلخواه رسم نمایید.

نقاله بهتر است دارای بدنه شفاف باشد تا زمانی که آن را روی کاغذ قرار می‌دهید بتوانید خطوط را از زیر نقاله مشاهده کنید و زاویه بین آن ها را بخوانید. در رشته های مهندسی و رسم، اندازه گیری زوایا بسیار مهم است و هیچ وسیله‌ای بهتر از نقاله نمی‌تواند شما را در این بخش یاری دهد.

لوازم تحریر مخصوص کار های هندسی

پرگار

پرگار یک نوع دیگر از لوازم تحریر کار های هندسی است که بهترین ابزار شما برای رسم اشکال منحنی مانند دایره و نیم دایره است. برای رسم دایره با قطر مشخص می‌توانید با کمک یک خط کش، دو پایه پرگار را به اندازه قطر مورد نظر باز کنید و سپس سوزن پرگار را روی کاغذ قرار داده و بخش حاوی نوک مداد را بچرخانید تا دایره رسم شود.

رسم دایره با پرگار با کمی تمرین کاملا تمیز و مرتب خواهد شد و شما امکان رسم دایره هایی با ابعاد مختلف را خواهید داشت. پرگار ها می‌توانند دارای بدنه فلزی یا پلاستیکی باشند و قسمت نوک آن ها می‌تواند به شکل اتود یا یک نوک خالی باشد. در هنگام خرید پرگار از خرید نوک اضافه برای آن غافل نشوید.

شابلون

شابلون ها یکی دیگر از انواع لوازم تحریر کار های هندسی هستند که شاید کاربرد کمتری نسبت به دیگر لوازم گفته شده داشته باشند. زیرا بدون شابلون هم می‌توانید تمام اشکال را به کمک خط کش و پرگار رسم کنید. با این حال با توجه به مهم بودن سرعت و زمان صرف شده برای هر طراحی و رسم، شابلون ها می‌توانند سرعت و کیفیت کار شما را افزایش دهند.

شابلون ها می‌توانند پلاستیکی یا ژله‌ای باشند و اشکال متنوع نظیر سایز های مختلف دایره، مثلث، مربع، مستطیل، ذوزنقه، لوزی و بسیاری اشکال دیگر و مربوط به رشته های مختلف را داشته باشند. با استفاده از این وسیله می‌توانید اشکال خود را با سرعت و دقت بالا رسم کنید و نگران کثیف شدن رسمتان نشوید.

مداد و اتود

برای هر رسمی نیاز به یک طراحی اولیه با مداد خواهید داشت. به همین دلیل انواع مداد و اتود یا همان مداد نوکی، از مهم‌ترین انواع لوازم تحریر کار های هندسی هستند. مداد ها بر اساس میزان گرافیت و دیگر مواد مخلوط در نوکشان، دارای درجات مختلف سختی می‌باشند. بر اساس نوع طراحی که قرار است انجام دهید می‌توانید بر طبق توصیه اساتید مداد مناسب را انتخاب کنید.

همچنین انواع اتود و مداد نوکی که قابلیت تعویض نوک را دارند و بسیار ظریف و مرتب می‌نویسند از دیگر ابزار های مورد نیاز شما برای رسم خواهند بود. اتود های مهندسی دارای ویژگی های خاص و مورد نیاز مهندسان و طراحان هستند که کار شما را برای رسم روی کاغذ بسیار آسان می‌کنند. 

پاک کن و تراش

هر جا که از مداد استفاده شود در کنار آن وجود پاک کن و تراش نیز ضروری است. شاید این دو وسیله کاربرد عمومی‌تری داشته باشند اما یکی از اعضای ثابت لوازم تحریر کار های هندسی محسوب می‌شوند. بنابراین در زمان خرید لوازم تحریر مورد نیاز رشته خود از خرید پاک کن با درجه نرمی مناسب و اندازه متوسط یا بزرگ و همچنین تراش با تیغه قوی و دارای مخزن غافل نشوید.

راپید

راپید ها در واقع نوعی روان نویس هستند که به آن ها روان نویس مهندسی نیز گفته می‌شود. برای انجام کار های هندسی از جمله رسم اشکال و خطوط لازم است که بتوانید این خطوط را به صورت کاملا منظم و با عرض یکسان رسم نمایید. راپید این امکان را به شما می‌دهد که خطوط و اشکالی که روی کاغذ می‌کشید از هر وسیله و نوشت افزار دیگری تمیز‌تر رسم شود و ظاهر کلی طراحی شما مرتب و زیبا به نظر برسد.

راپید ها امروزه دارای ضخامت نوک و رنگ های مختلفی هستند که می‌توانید بر اساس نیاز رشته و کار خود مناسب‌ترین نوع آن را تهیه کنید. نوک راپید می‌تواند از جنس فلزی یا نمدی باشد و کیفیت آن بستگی به برند و سازنده راپید دارد.

کاغذ و دفتر

کاغذ و دفتر مناسب نیز از دیگر انواع لوازم تحریر کار های هندسی هستند که خرید نوع صحیح آن ها اهمیت بالایی دارد. برای طراحی با ابزار های مختلف و در انواع رشته های مهندسی، به کاغذ های متفاوتی برای رسم نیاز خواهید داشت. انواع کاغذ های گرم بالا تا کاغذ های پوستی نازک همگی ممکن است مورد نیاز یک طراح یا مهندس باشند. 

انواع دفتر مانند دفتر شطرنجی نیز از جمله وسایلی هستند که ممکن است اساتید خرید آن ها را به شما توصیه کنند. دفتر  شطرنجی برای رسم اشکال هندسی بسیار مناسب است و کار شما را در بسیاری از موارد آسان می‌کند. توجه داشته باشید اگر از کاغذ استفاده می‌کنید با کمک انواع زیردستی کاغذ را محکم کنید تا در هنگام کار تکان نخورد.

نتیجه گیری

انواع رسم و طراحی در رشته های مهندسی و یا طراحی و نقاشی ابزار ها و وسایل مخصوص به خود را نیاز دارد. بنابراین شناخت انواع لوازم تحریر کار های هندسی که در این مقاله معرفی شدند، به شما کمک می‌کند تا ابزار های رشته و کار خود را به درستی انتخاب کنید و به روش درست از آن ها استفاده نمایید. 

توجه داشته باشید کیفیت این لوازم تحریر به طور مستقیم روی کیفیت کار شما تاثیر خواهد گذاشت و با یکبار هزینه کردن می‌توانید کیفیت طراحی و رسم های خود را به طور دائمی بالا ببرید. لوازم تحریر کار های هندسی را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و طبق توصیه اساتید پیش بروید.

سوالات متداول

1-چه وسایل دیگری می‌توانند در لیست لوازم تحریر کار های هندسی قرار بگیرند؟ 

علاوه بر لوازم تحریر معرفی شده مانند خط کش، گونیا، نقاله، پرگار، شابلون و غیره، وسایلی مانند ماشین حساب مهندسی، تخته رسم، ست مخصوص این وسایل، کیف آرشیو، میز نور و غیره نیز می‌توانند جزو لوازم تحریر کار های هندسی باشند.

2-آیا لوازم تحریر کار های هندسی قیمت بالایی دارند؟

خیر، اغلب این وسایل را می‌توانید با قیمت های مناسب از فروشگاه های آنلاین و حضوری خریداری نمایید. با این حال لوازمی که از برند های خاص یا دارای بدنه های فلزی مرغوب و غیره باشند ممکن است با قیمت های بالایی به فروش برسند. توجه داشته باشید که قیمت همیشه نشانه کیفیت نیست و می‌توانید ابزار با کیفیت را با قیمت مناسب نیز پیدا کنید.

3-با کمک چه ابزار هایی می‌توانیم رسم های دقیق‌تری داشته باشیم؟ 

انواع لوازم تحریر کار های هندسی می‌توانند برای داشتن رسم و طراحی های دقیق به شما کمک کنند. انواع گونیا و نقاله زاویه های دقیقی به شما می‌دهند. شابلون ها شکل ها را کاملا تمیز و هم اندازه رسم می‌کنند و انواع خط کش مهندسی اندازه گیری های شما را بهبود می‌بخشند. برای داشتن خطوط صاف و با عرض یکسان می‌توانید از راپید استفاده نمایید. در برخی مواقع استفاده از کاغذ شطرنجی به جای کاغذ بدون خط می‌تواند رسم شما را دقیق‌تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *