بلاگ

ماژیک هایلاتر چیست؟ کاربرد های هایلایتر

ماژیک هایلاتر چیست؟

بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان علاقه دارند که در هنگام درس خواندن، بخش هایی از نوشته های کتاب یا جزوه را برای خود مشخص کنند تا اهمیت آن ها را به خاطر بسپارند و در زمان مرور توجه بیشتری به این کلمات داشته باشند. در چنین مواقعی می‌توانید با مداد زیر جملات را خط بکشید و یا از یک روش بهتر استفاده کنید. ماژیک های هایلایتر برای همین کار ساخته شده‌اند تا به شما کمک کنند نقاط مهم متن را مشخص کنید و در مطالعات بعدی حواستان به آن ها باشد. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم که ماژیک هایلایتر چیست و چه مزایا و ویژگی هایی دارد.

ماژیک هایلایتر چیست؟

در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم که ماژیک هایلایتر چیست و چه کاری انجام می‌دهد. ماژیک هایلایتر یک نوع قلم نمدی با جوهری بر پایه آب است که با رنگ های متنوع و با اشکال مختلف ساخته می‌شود. کار اصلی این ماژیک رنگی کردن بخش هایی از نوشته روی انواع کاغذ یا مقواست. رنگ های این ماژیک ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که اگر آن ها را روی نوشته های چاپی یا دستنویس با خودکار بکشید، نوشته به خوبی از زیر رنگ مشخص خواهد بود.

اگر مشغول خواندن یک متن طولانی با جمله های بلند هستید و تمایل دارید بخش هایی از آن را به خاطر بسپارید و بعدا مجددا بخوانید و یا می‌خواهید نکات مهم جزوه را برای مرور و یادآوری مشخص کنید، می‌توانید از یک ماژیک هایلایتر استفاده نمایید.

جوهر این ماژیک به محض کشیدن روی کاغذ خشک می‌شود و در صورتی که کاغذ ضخامت مناسبی داشته باشد، اثری روی صفحه پشتی باقی نمی‌گذارد. همچنین رنگ های این ماژیک ها بسیار متنوع است و می‌توانید بر اساس سلیقه و راحتی خود رنگ مناسب را برای هایلایت کردن بخش های مهم متن انتخاب کنید.

ویژگی های انواع ماژیک هایلایتر

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که ویژگی های انواع مختلف ماژیک هایلایتر چیست و این ماژیک ها بر چه اساسی تفکیک می‌شوند. شناخت این ویژگی ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید ماژیک مناسب برای سلیقه و نیاز خود را آسان‌تر پیدا کنید و ویژگی های هایلایتر های مختلف را مقایسه نمایید.

نوع نوک ماژیک

انواع ماژیک هایلایتر می‌توانند از نظر نوع و شکل نوک قلم و همچنین جنس آن با یکدیگر تفاوت داشته باشند. شکل نوک ماژیک های هایلایتر می‌تواند گرد، تخت یا تیز باشد. همچنین اندازه این نوک می‌تواند بزرگ یا خیلی باریک و کوچک طراحی شود. اگر می‌خواهید روی کل نوشته یک خط پهن و پیوسته بکشید، بهتر است هایلایتری با نوک تخت و بزرگ انتخاب کنید.

اگر عادت دارید تنها زیر نوشته یک خط رنگی باریک بکشید می‌توانید هایلایتر های گرد با اندازه متوسط یا باریک تهیه کنید. بنابراین اندازه و شکل نوک کاملا بر اساس سلیقه و نیاز شما انتخاب می‌شود و هر کدام از این اشکال کاربرد مخصوص به خود را دارند.

جنس نوک ماژیک هایلایتر نیز معمولا از جنس نمد است. با این حال امروزه ماژیک هایی با نوک ساخته شده از الیاف پلی استر، پارچه و فیبر نیز در بازار موجود هستند. جنس نمدی پخش رنگ بهتر و آسان‌تری دارد و انتخاب اغلب افراد می‎باشد.

کاربردهای ماژیک هایلایتر

رنگ ماژیک 

ویژگی بسیار مهم یک ماژیک هایلایتر رنگ آن و همچنین مات یا شفاف بودن رنگ است. برخی ماژیک های هایلایتر رنگ های فلوئورسنت یا همان فسفری دارند که باعث جلب توجه بیشتر در میان متن خواهند بود. به طور کلی رنگ های ماژیک هایلایتر بسیار متنوع است و دست شما در انتخاب رنگ باز خواهد بود.

با این حال اگر عادت دارید بخش های زیادی از یک صفحه را هایلایت کنید، بهتر است به سراغ رنگ های ملایم بروید تا چشم شما در طولانی مدت اذیت نشود. رنگ های پاستلی و زیبا از جمله پر طرفدار‌ترین رنگ های ماژیک هایلایتر هستند که میان دانش آموزان بسیار محبوب شده‌اند.

شکل و اندازه بدنه

علاوه بر رنگ، ماژیک های هایلایتر از نظر شکل بدنه و اندازه نیز تنوع بسیار بالایی دارند. شما می‌توانید هایلایتر ها را از اندازه های بسیار کوچک در حد نصف یک خودکار، تا اندازه های بسیار بزرگتر پیدا کنید. هایلایتر های بزرگتر معمولا آن هایی هستند که نوک تخت و پهن دارند و برای رنگی کردن کل یک خط مناسب هستند. با این حال این سایز ماژیک ممکن است جای زیادی در جامدادی شما اشغال کند.

ماژیک هایی با نوک گرد و یا تخت با اندازه متوسط نیز موجود هستند که می‌توانید با کمک آن ها نیز روی کل نوشته خط بکشید و در جامدادی نیز به آسانی جای می‌گیرند و اندازه‌ای در حدود یک خودکار دارند.

بدنه ماژیک های اغلب از جنس پلاستیک است و در اکثر موارد بدنه به رنگ جوهر ماژیک ساخته می‌شود تا تشخیص آن آسان باشد. شکل بدنه پلاستیکی باید به گونه‌ای باشد که راحت در میان انگشتان قرار گیرد و بتوان به سرعت با آن روی نوشته ها را رنگی کرد.

کیفیت ماژیک 

یکی دیگر از ویژگی های ماژیک های هایلایتر، کیفیت و نحوه عملکرد آن ها است که باعث تفاوت ماژیک های برند های مختلف از یکدیگر می‌شود. کیفیت یک ماژیک را می‌توانید از روی نرم و راحت کشیده شدن روی کاغذ و لکه نکردن بخش های دیگر متوجه شوید.

همچنین اگر کاغذ شما ضخامت متوسط و مناسبی داشته باشد ماژیک هایلایتر با غلظت مناسب جوهر، روی صفحه پشتی اثری باقی نمی‌گذارد.

نوع جوهر ماژیک

یکی دیگر از ویژگی های مهم یک ماژیک هایلایتر، نوع جوهر آن است که در حال حاضر معمولا دو نوع جوهر ژله‌ای و مایع در بازار موجود می‌باشد. ماژیک های هایلایتر ژله‌ای نسبت به جوهر مایع دارای مزیت خشک نشدن حتی در صورت باز ماندن درب ماژیک هستند.

با این حال ماژیک هایی با جوهر مایع نیز طرفداران خود را دارند و با کیفیت های مختلفی به فروش می‌رسند. این نوع جوهر برای استفاده کودکان بی خطر و امن و همچنین بدون بو است.

مزایای استفاده از ماژیک هایلایتر چیست؟

شاید بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان هنوز نمی‌دانند که مزایای استفاده از ماژیک هایلایتر چیست و استفاده از آن چه کمکی خواهد کرد. در ادامه به بررسی مزایای ماژیک های هایلایتر و نکات مثبت این نوشت افزار خواهیم پرداخت.

  • اگر با یک ماژیک هایلایت بخش ها، جملات و کلمات مهم را مشخص کنید، تنها زمانی ارزش این کار را متوجه خواهید شد که برای مرور مطالب کتاب را باز کرده و تنها با دیدن بخش های هایلایت شده کل مطلب را به خاطر می‌آورید.
  • با استفاده از ماژیک هایلایتر می‌توانید در زمان مطالعه صرفه جویی کنید و از بخش های غیرضروری مطلب صرف نظر کرده و تنها بخش های مهم را برای زمان خواندن مشخص نمایید.
  • زمانی که از یک یا چند رنگ در میان نوشته های خود استفاده می‌کنید، صفحه شما از یکنواختی خارج می‌شود و در هنگام خواندن، این رنگ های زیبا حس بهتری در شما ایجاد خواهند کرد.
  • مطلبی که با ماژیک هایلایتر و به خصوص با رنگی که نظر شما را جلب می‌کند، رنگی شده باشد، در زمان پاسخگویی به سوالات امتحان به آسانی یادآوری می‌شود. در واقع استفاده از ماژیک های رنگی رو یا زیر جملات، باعث ماندگاری بهتر آن ها در حافظه خواهد شد.

این موارد تنها بخشی از مزایای استفاده از ماژیک هایلایتر هستند و این ماژیک ها ممکن است برای هر فرد مزایای دیگری نیز داشته باشند. فقط توجه داشته باشید که کل صفحه را با رنگ های مختلف هایلایت نکنید. این کار باعث می‌شود مطالب خیلی مهم، ارزش خود را از دست بدهند و مغز شما در هنگام خواندن مطلب نتواند به خوبی متمرکز شود. تنها از چند رنگ محدود و آن هم فقط برای مطالب و کلمات واقعا مهم استفاده نمایید.

نتیجه گیری

در این مطلب بررسی کردیم که ماژیک هایلایتر چیست و چه مزایا و ویژگی هایی دارد. شما می‌توانید از این ماژیک های رنگی جذاب و زیبا برای مشخص کردن نقاط مهم متون درسی یا غیر درسی کمک بگیرید و کیفیت مطالعه خود را بهبود بخشید و همچنین در زمان صرفه جویی کنید.

برای استفاده از ماژیک های هایلایتر در داخل انواع دفتر توجه داشته باشید که کاغذ دفتر ضخامت مناسبی داشته باشد تا ماژیک به پشت صفحه پس ندهد. همچنین اگر می‌خواهید روی یک کاغذ A4 را هایلایت کنید بهتر است از انواع زیردستی برای محکم کردن کاغذ استفاده نمایید.

سوالات متداول

1-قیمت ماژیک هایلایتر چقدر است؟

قیمت ماژیک های هایلایتر بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌گردد و مبلغ مشخصی ندارد. مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت، برند ماژیک است. اگر هایلایتر مد نظر شما از برند های مطرح خارجی باشد طبیعتا قیمت بالاتری خواهد داشت. همچنین هایلایتر های بزرگتر و یا برخی مدل های خاص نیز هزینه بیشتری دارند. با این حال همواره می‌توانید هایلایتر های با کیفیت را با قیمت مناسب نیز بیابید.

2-هایلایتر با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

شاید برای شما هم سوال باشد که نشانه های کیفیت یک ماژیک هایلایتر چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که اثر ماژیک هایلایتر خوب، سریع روی کاغذ خشک می‌شود و کاغذ را چروک و یا بافت آن را از هم جدا نمی‌کند. همچنین این ماژیک نباید به پشت کاغذ و یا نقاط مختلف صفحه پس بدهد و لکه ایجاد کند. ماژیک باکیفیت بدنه‌ای با اندازه و شکل مناسب برای قرارگیری در دست و جامدادی دارد. این هایلایتر لزوما قیمت بالایی ندارد و می‌توانید از بین برند های داخلی نیز آن را پیدا کنید.

3-آیا می‌توانیم ماژیک هایلایتر را آنلاین بخریم؟

بله، خرید آنلاین نوشت افزار از جمله ماژیک هایلایتر روشی بسیار مناسب برای تامین لوازم تحریر دانش آموزان و دانشجویان است. با خرید اینترنتی می‌توانید ویژگی ها و قیمت های ماژیک ها را از برند ها و فروشگاه های مختلف مقایسه نمایید. توجه داشته باشید که اعتبار فروشگاه پیش از خرید به طور کامل بررسی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *