بلاگ

کلیربوک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

کلیربوک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

کلیربوک چیست؟

همه ما چه در خانه و چه در محیط کار و تحصیل برگه ها و اسنادی داریم که می‌خواهیم از آن ها به خوبی محافظت کنیم و آن ها را برای مدت طولانی نگه داریم. راه های مختلفی برای این کار وجود دارد، اما یکی از بهترین ابزار هایی که برای نگهداری اسناد و کاغذ ها به کمک شما می‌آید، کلیربوک یا کلربوک است که در فروشگاه های لوازم تحریر می‌توانید انواع مختلف آن را بیابید. در این مقاله لیبرو ایران به این سوال پاسخ می‌دهیم که کلیربوک چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

با وجود تنوع بسیار بالای انواع دفتر و کلاسور و غیره، برای بسیاری از افراد این سوال به وجود می‌آید که کلیربوک چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که کلیربوک یا همان کلربوک در واقع نوعی دفتر یا کلاسور نیست و کاربرد خاص خود را دارد. کلیربوک در واقع یک ابزار کاربردی برای نگهداری انواع برگه و اسناد و حتی عکس است.

این ابزار از یک بدنه پلاستیکی یا مقوایی تشکیل می‌شود و در داخل آن کاور های شفاف پلاستیکی قرار می‌گیرند. در داخل این کاور ها می‌توانید انواع کاغذ، اسناد، تصاویر، نوشته ها و طراحی ها را قرار داده و آن ها را نگهداری کنید و یا به دیگران نشان دهید.

در واقع کلیربوک محلی برای نگهداری و ارائه اسناد و مدارک و دیگر انواع کاغذ و برگه است که مانند یک آلبوم عمل می‌کند و فضای خالی مورد نیاز برای نگهداری این اسناد و برگه ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

انواع کلیربوک

پس از رسیدن به پاسخ سوال کلیربوک چیست، اکنون می‌توانیم به بررسی انواع کلیربوک بپردازیم. کلیربوک می‌تواند بر اساس ویژگی های مختلف، انواع متفاوتی داشته باشد. شما برای انتخاب نوع مناسب باید نیاز ها و سلیقه خود را در نظر بگیرید. 

1-اندازه: یکی از ویژگی های کلیربوک اندازه آن است. کلیربوک ها می‌توانند اندازه های متنوعی داشته باشند. این اندازه ها بر اساس اندازه های استاندارد کاغذ مانند آ2، آ3، آ4 و غیره تعیین می‌شوند. البته اندازه بدنه خارجی کلیربوک کمی از ابعاد کاغذ بیشتر است تا لبه های کاغذ از کناره های کلیربوک خارج نشوند، اما اندازه کاور های داخل کلیربوک کاملا مطابق با اندازه کاغذ ها است. بنابراین در هنگام خرید کلیربوک توجه داشته باشید که سایز کاغذ هایی که می‌خواهید درون آن قرار دهید چقدر است و بر اساس آن انتخاب نمایید.

2-جنس بدنه: از دیگر ویژگی های یک کلیربوک جنس بدنه آن است. جنس بدنه کلیربوک اصولا پلاستیکی یا مقوای فشرده و محکم است. اغلب افراد به سراغ کلیربوک های پلاستیکی می‌روند و کلیربوک های مقوایی طرفداران کمتری دارند. به دلیل مقاومت، ماندگاری و عدم تغییر شکل جلد پلاستیکی در طول زمان، این بدنه انتخاب اغلب خریداران کلیربوک است. با اینکه جلد های مقوایی اغلب طرح و رنگ های متنوع‌تری دارند، با این حال ممکن است در طول زمان، شکل و کیفیت خود را از دست بدهند و دیگر نتوانند به خوبی از اسناد و برگه های داخلشان محافظت کنند.

3-ظرفیت: ویژگی دیگر کلیربوک که باید در هنگام خرید در نظر داشته باشید میزان ظرفیت آن است. کلیربوک ها بر اساس نوع صحافی و بر اساس اندازه می‌توانند ظرفیت های متفاوتی داشته باشند. منظور از ظرفیت کلیربوک همان تعداد کاور های خالی داخل آن است که می‌توانید برگه ها را درون آن ها قرار دهید. کلیربوک ها معمولا بین 20 تا 60 کاور را در خود جای می‌دهند.

4-نوع صحافی: صحافی کلیربوک نیز از دیگر ویژگی های مهم آن است. منظور از صحافی نحوه قرار گیری کاور های پلاستیکی درون جلد و نحوه اتصال آنها به بدنه است. کاور ها می‌توانند به بدنه دوخته شده باشند، در این حالت قابلیت جابجایی و افزایش یا کاهش تعداد را نخواهند داشت. نوع دیگری از صحافی کلیربوک به شکل کلاسور است که حلقه های آن باز می‌شوند و کاور های پانچ شده درون حلقه ها قرار می‌گیرند و می‌توان آن ها را کم و زیاد و جابجا کرد. مدل سوم نیز به صورت یک دفتر سیمی است که در آن کاور ها دارای پانچ هستند و داخل حلقه ها قرار گرفته‌اند، اما نمی‌توان آن ها را کم و زیاد یا جابجا کرد.

5-طرح و رنگ: ویژگی دیگری که انواع کلیربوک را از هم تفکیک می‌کند، رنگ و طرح بدنه است. کلیربوک های پلاستیکی معمولا ساده و تک رنگ هستند و رنگ های بسیار متنوعی دارند. البته انواع طرحدار آن نی اخیرا به بازار آمده است. در مقابل کلیربوک های مقوایی طرح و رنگ های متنوع‌تری دارند و دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارند.

انواع کلیربوک

کاربرد های کلیربوک

اکنون که دانستید کلیربوک چیست و انواع آن را شناختید، نوبت به کاربرد های کلیربوک می‌رسد. کلیربوک در واقع یک ابزار بسیار کاربردی و مفید است که کار افراد را در بسیاری از موارد ساده و راحت می‌کند. اولین و مهم‌ترین کاربرد کلیربوک نگهداری اسناد و مدارک است. 

اگر می‌خواهید اسناد و مدارک شما کاملا تمیز و سالم برای مدت طولانی نگهداری شوند، کاور های پلاستیکی داخل یک کلیربوک بهترین جا برای نگهداری آنها است. فقط باید توجه داشته باشید که اندازه کاور های کلیربوک متناسب با اندازه اسناد و مدارک باشد تا اسناد تا و خم نشوند. با این روش می‌توانید اسناد را در محیط کار و یا در خانه نگه دارید.

کاربرد مهم دیگر یک کلیربوک در جابجایی و حمل برگه ها است. افرادی که مجبور هستند روزانه برگه ها کاغذ های بسیاری را همراه خود به جا های مختلف ببرند به یک کلیربوک برای جابجایی و سازماندهی برگه ها نیاز پیدا خواهند کرد. کلیربوک به شما کمک می‌کند تا برگه ها را کاملا مرتب و بدون هیچ مشکلی همراه خود داشته باشید و خیالتان از بابت گم شدن و سالم ماندن آن ها آسوده باشد.

کلیربوک ها همچنین در ارائه و نشان دادن تصاویر و برگه ها کاربرد دارند. افرادی که در زمینه عکاسی یا طراحی مشغول فعالیت هستند، می‌توانند از انواع کلیربوک به عنوان آلبوم استفاده کنند و طرح ها و عکس های خود را همراه خود داشته باشند و آن ها را به بقیه نشان دهند. همچنین می‌توان در ارائه دروس در دانشگاه و مدرسه یا جلسات اداری، برای نشان دادن جزئیات و تصاویر از یک کلیربوک استفاده کرد و برگه ها را درون آن قرار داد.

بسیاری از دانش آموزان، به خصوص در سنین دبستان از کلیربوک برای نگهداری کاردستی ها و آثار هنری خود استفاده می‌کنند. معمولا معلمین یک کلیربوک را به هر دانش آموز اختصاص می‌دهند و در طول سال آثار او را در کلیربوک جمع آوری می‌کنند و در پایان سال به دانش آموز تحویل می‌دهند.

به طور کلی زمانی که نیاز دارید تعداد زیادی کاغذ و برگه را به صورت مرتب و سازماندهی شده در یک جا نگه دارید و نمی‌خواهید کاور های جدا از هم و نامرتب را در جاهای مختلف قرار دهید، استفاده از یک کلیربوک به شما کمک خواهد کرد.

نکات خرید کلیربوک

اکنون که می‌دانید کلیربوک چیست و انواع و کاربرد های آن را شناخته‌اید، بهتر است با نکات خرید آن نیز آشنا شوید تا بتوانید کلیربوک متناسب با نیاز های خود را انتخاب کنید و به بهترین نحو از آن استفاده نمایید.

  • کیفیت: در هنگام خرید کلیربوک به کیفیت بدنه و کاور های داخل آن توجه داشته باشید. همچنین اگر کلیربوک موردنظرتان دارای حلقه است، از کیفیت قفل حلقه ها نیز اطمینان حاصل کنید. خرید از برند های معتبر اگرچه ممکن است قیمت بالاتری داشته باشد اما خیال شما را از بابت کیفیت محصول آسوده خواهد کرد. 
  • اندازه: در هنگام خرید کلیربوک اندازه‌ای را انتخاب کنید که برای کاغذ های شما متناسب باشد. اگر می‌‌خواهید کاغذ هایی با اندازه های مختلف را در کلیربوک قرار دهید همواره بزرگترین سایز کاغذ را در نظر بگیرید.
  • جنس بدنه: همانطور که گفته شد جنس بدنه پلاستیکی کیفیت و ماندگاری بالاتری نسبت به جنس مقوایی دارد. با این حال جنس مقوایی نیز می‌تواند طرح و رنگ های متنوع‌تری داشته باشد و برای کودکان جذاب‌تر باشد.
  • فروشگاه: کلیربوک را از فروشگاه های معتبر آنلاین یا حضوری تهیه کنید. فروشگاه های معتبر بهترین قیمت و کیفیت را در اختیار شما قرار می‌دهند و امکان تعویض یا بازگشت کالا در صورت وجود مشکل را خواهند داشت.
  • نوع صحافی: در هنگام خرید کلیربوک توجه داشته باشید صحافی ای را انتخاب کنید که منطبق با نیاز شما باشد. اگر نیاز دارید که کاور ها را از کلیربوک خارج و جابجا کنید، کلیربوک با امکان باز شدن حلقه ها را بخرید. اما اگر می‌خواهید کاور ها از جای خود تکان نخورند، کلیربوک هایی با کاور های دوخته شده یا سیمی انتخاب بهتری هستند.

نکات خرید کلیربوک

نتیجه گیری

در این مقاله آموختیم که کلیربوک چیست و چه کاربرد هایی دارد. همچنین با انواع و نکات خرید آن نیز آشنا شدیم. به طور کلی یک کلیربوک با کیفیت با ظرفیت و اندازه مناسب، می‌تواند بهترین ابزار برای نگهداری از اسناد و برگه های شما باشد. همچنین با داشتن یک کلیربوک می‌توانید برگه ها را همه جا همراه خود ببرید و از آن ها برای نشان دادن تصاویر و ارائه استفاده نمایید.

سوالات متداول

1- کاربرد های اصلی کلیربوک چیست؟

کلیربوک کاربرد های بسیاری می‌تواند داشته باشد، اما کاربرد های اصلی آن شامل موارد زیر است:

  • نگهداری اسناد و مدارک
  • جابجایی برگه ها به صورت مرتب و بدون آسیب
  • نشان دادن عکس و طراحی
  • ارائه در کلاس درس یا جلسات کاری
  • جمع آوری آثار هنری و کاردستی دانش آموزان

2- کلیربوک پلاستیکی بهتر است یا مقوایی؟

به طور کلی کلیربوک های پلاستیکی به دلیل مقاومت و ماندگاری بالا و همچنین عدم تغییر شکل در طول زمان، گزینه بهتری هستند، اما طرح و رنگ آن ها محدود است و ممکن است برای کودکان کلیربوک ها مقوایی جذاب‌تر باشند.

3- آیا می‌توان کلیربوک را آنلاین خرید؟

بله، خرید آنلاین کلیربوک یکی از بهترین راه ها برای مقایسه قیمت ها و اطمینان از کیفیت است. زیرا در این فروشگاه ها می‌توانید نظرات مشتریان قبلی را بررسی و تمام محصولات را در کنار هم مقایسه کنید. توجه داشته باشید که پیش از خرید نماد ها اطمینان سایت را بررسی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *