بلاگ

دفتر پلنر چیست؟ انواع دفتر پلنر

دفتر پلنر چیست؟ انواع دفتر پلنر

دفتر پلنر چیست؟

همه ما در هر سن، شغل و موقعیتی که باشیم برای پیشبرد اهداف و انجام کار های روزمره نیاز به برنامه ریزی داریم. داشتن یک دفتر مشخص برای برنامه ریزی و نوشتن اهداف و کار ها، باعث می‌شود شما با دقت بیشتری این کار را انجام دهید و برنامه ریزی را پشت گوش نیندازید. دفتر پلنر ابزاری است که در این زمینه به کمک شما می‌آید. در این مقاله لیبرو ایران به بررسی این موضوع می‌پردازیم که دفتر پلنر چیست و با انواع و کاربرد های آن آشنا خواهیم شد.

شاید تاکنون نام پلنر به گوش شما خورده باشد و این سوال برایتان ایجاد شده باشد که دفتر پلنر چیست؟ دفتر پلنر یا همان دفتر برنامه ریزی، دفتری است که در برگه های آن قالب بندی خاصی برای نوشتن کار ها، اهداف، نکات روزانه و به طور کلی برنامه ریزی در بازه های زمانی مختلف ایجاد شده است.

دفتر پلنر یک ابزار بسیار کاربردی برای نوشتن و عمل کردن به کار های مهم است. شما می‌توانید از یک دفتر خط دار معمولی هم برای این کار استفاده کنید، اما پلنر ها با قالب های خاص و جذاب خود، اشتیاق شما برای برنامه ریزی و عمل به کار ها را چندین برابر می‌کنند و همچنین سازماندهی برنامه ها در داخل قالب های آن ها آسان‌تر خواهد بود.

خرید دفتر پلنر باعث می‌شود که برای برنامه هر روز صفحه مخصوصی در اختیار داشته باشید و هر شب برای نوشتن برنامه روز بعد زمان بگذارید. همچنین دفتر پلنر برای تمام سنین مناسب است و با طرح و رنگ های متنوع می‌توان آن را برای هر موقعیتی استفاده کرد.

دفتر پلنر چیست؟

ویژگی های دفتر پلنر

پس از رسیدن به پاسخ سوال پلنر چیست؟ بهتر است با ویژگی های یک پلنر نیز آشنا شوید. دفتر پلنر ویژگی های خاصی دارد که آن را از دفتر های معمولی متمایز می‌کند. در ادامه به بررسی برخی از این ویژگی ها می‌پردازیم.

1-جنس جلد: مانند دفتر های دیگر، دفتر پلنر نیز می‌تواند جلد هایی با جنس ها و بافت های متنوع داشته باشد. متداول ترین جنس برای جلد یک دفتر پلنر مقوایی است. جلد های مقوایی می‌توانند فشرده و محکم و ضخیم باشند و یا از یک لایه مقوای نازک تشکیل شوند. جلد پلاستیکی با رنگ های متنوع نیز می‌تواند گزینه دیگر شما برای انتخاب دفتر پلنر باشد. از جمله جلد هایی که کمتر متداول هستند می‌توان جلد چوبی را نام برد.

2-نوع صحافی: نوع صحافی یک دفتر پلنر از مهم‌ترین ویژگی های آن است. از آنجایی که تعداد برگه های یک پلنر ثابت هستند و مانند کلاسور نمی‌توان تعداد را تغییر داد، تنها گزینه شما صحافی معمولی یا سیمی است. برخی افراد با دفتر های سیمی راحت‌تر هستند و برخی دیگر دفتر پلنر را با صحافی معمولی دوست دارند. انتخاب این دو گزینه به سلیقه شما برمی‌گردد، اما به علت استفاده مکرر و روزانه از پلنر، ممکن است صحافی های معمولی در طول زمان ظاهر اولیه را نداشته باشند.

3-تعداد برگه ها: تعداد برگه های یک دفتر پلنر بستگی به نوع آن دارد. دفتر پلنر ممکن است برای برنامه ریزی روزانه باشد و بنابراین باید به تعداد روز های سال صفحه داشته باشد. اگر دفتر پلنر از نوع هفتگی، ماهانه یا سالانه باشد می‌تواند تعداد برگه های متفاوتی داشته باشد. همچنین برخی دفتر های پلنر برای برنامه ریزی روزانه، بسیار بیشتر از روز های یک سال صفحه دارند.

4-ضخامت برگه ها: مانند دفتر های دیگر، دفتر پلنر نیز می‌تواند برگه هایی با ضخامت های مختلف داشته باشد. هر قدر ضخامت کاغذ بیشتر باشد ماندگاری و کیفیت آن نیز بهتر است و در هنگام نوشتن با خودکار، نوشته ها از صفحه پشتی قابل مشاهده نخواهند بود. البته ممکن است دفتر پلنر با برگه های ضخیم، قیمت بالاتری داشته باشد.

5-طرح و رنگ: دفتر پلنر با جلد مقوایی یا پلاستیکی می‌تواند تا بی نهایت طرح و رنگ داشته باشد. برند های مختلف داخلی و خارجی انواع دفتر پلنر را با طرح ها و رنگ های مختلف تولید می‌کنند تا تمام افراد با سلیقه های متفاوت و در سنین و موقعیت های مختلف، بتوانند پلنر مناسب خود را پیدا کنند.

6-طراحی برگه ها: همانطور که گفته شد مهم‌ترین تفاوت یک دفتر پلنر با دفتر معمولی این است که برگه های دفتر پلنر دارای طرح و جدول بندی هستند تا برنامه ریزی را آسان‌تر کنند. هر دفتر پلنر می‌تواند بخش های مختلفی در هر صفحه داشته باشد. بخش هایی مانند کار های روزانه، تعداد لیوان آب مصرفی، میزان درآمد و خرج روزانه، شکرگزاری، جمله روز، وضعیت روحی روز، یادآوری های قبلی یا برای روز های بعد، هدف هفته و ماه و سال، برنامه ورزشی، برنامه تغذیه، میزان مطالعه روزانه و بسیاری موارد دیگر می‌توانند بخش های مختلف یک صفحه پلنر باشند.

7-اندازه: سایز و ابعاد یک دفتر پلنر از دیگر ویژگی های مهم آن است. دفتر پلنر می‌تواند سایز های مختلفی داشته باشد و تنوع آن نسبت به دفتر های معمولی بیشتر است. اگر علاقه دارید که دفتر پلنرتان را همه جا همراه داشته باشید می‌توانید ابعاد کوچکتر و اگر ترجیح می‌دهید صفحات بزرگتری در اختیار داشته باشید، ابعاد بزرگتر را انتخاب نمایید.

انواع دفتر پلنر

بسیاری از افراد بعد از رسیدن به پاسخ سوال دفتر پلنر چیست؟ ترجیح می‌دهند انواع آن را نیز بشناسند تا بتوانند راحت‌تر دفتر مناسب خود را پیدا کنند. دفتر پلنر انواع مختلفی دارد که در سال های اخیر بسیار پیشرفت کرده و با نیاز های روز منطبق شده‌اند. هدف استفاده از دفتر پلنر نوع آن را مشخص می‌کند. در ادامه با برخی از محبوب‌ترین انواع دفتر پلنر آشنا می‌شوید.

دفتر پلنر روزانه

در بسیاری از موارد وقتی از شخصی می‌پرسند دفتر پلنر چیست؟ سریعا به یاد دفتر پلنر روزانه می‌افتد. در واقع این نوع دفتر متداول‌ترین و پرطرفدار‌ترین نوع دفتر پلنر است که فروش بسیار بالایی دارد. این دفتر تعداد صفحاتی به اندازه روز های یک سال و یا بیشتر دارد که با جدول هایی تقسیم بندی شده‌اند. این جدول ها به شما امکان نوشتن کار ها با ساعت مشخص و تیک زدن یا ضربدر زدن آن ها را می‌دهند. همچنین در هر صفحه بخش های دیگری نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

در بالای هر صفحه می‌توانید تاریخ روز را وارد کنید. در برخی پلنر های روزانه مانند تقویم، روز و تاریخ مشخص شده‌اند و شما باید دفتر را مطابق با همان سال خریداری کنید. استفاده از پلنر روزانه و داشتن برنامه و هدف برای هر روز زندگی، باعث استفاده بهینه از زمان و پیشرفت شما در طولانی مدت خواهد شد.

دفتر پلنر هفتگی

برخی دیگر از افراد در پاسخ به سوال دفتر پلنر چیست؟ پلنر هفتگی را معرفی می‌کنند. این نوع دفتر شاید به اندازه پلنر روزانه محبوب نباشد اما کاربرد های خاص خود را دارد. پلنر هفتگی معمولا در هر صفحه خود یک جدول بندی برای روز های یک هفته دارد و برای افرادی مناسب است که ترجیح می‌دهند یک دید کلی به کار های هفتگی خود داشته باشند. 

شما می‌توانید عنوان کار هایی که در هر روز هفته باید انجام شوند را در همان قسمت جدول بنویسید و در صفحه کناری توضیحات لازم را اضافه کنید. این نوع دفتر برای رسیدگی به برنامه رژیم غذایی و کاهش یا افزایش وزن، رسیدگی به مخارج هفتگی، ایجاد یک روتین و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد.

دفتر پلنر سالانه

دفتر پلنر سالانه نیز یکی دیگر از انواع پلنر است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این نوع دفتر برای افرادی مناسب است که می‌خواهند برنامه ریزی کلی برای اهداف خود در هر سال داشته باشند و پیشرفت کار ها در هر ماه را رصد کنند. شما می‌توانید کار های انجام شده در هر ماه و مربوط به هر پروژه را در قسمت مربوط به آن یادداشت کنید و در پایان هر سال یک جمع بندی و نتیجه گیری کامل داشته باشید.

دفتر پلنر تحصیلی

پاسخ بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان به سوال دفتر پلنر چیست؟ پلر تحصیلی می‌باشد. این نوع دفتر یکی از پرکاربرد‌ترین و بهترین انواع دفتر های پلنر است که برای برنامه ریزی تحصیلی و خواندن دروس استفاده می‌شود. به خصوص دانش آموزانی که برای موفقیت در کنکور درس می‌خوانند می‌توانند از این دفتر نهایت استفاده را ببرند.

یک دفتر پلنر تحصیلی می‌تواند دارای صفحاتی برای برنامه ریزی هفتگی، ماهانه و سالانه و همچنین صفحات برنامه ریزی روزانه در کنار هم باشد. در این دفتر می‌توانید لیست دروس را به دقت بنویسید، آن ها را اولویت بندی کنید، حجم هر کدام را مشخص نمایید و سپس آن ها را در ساعت های مختلف روز های هفته بگنجانید. 

یک دفتر پلنر تحصیلی به شما امکان برنامه ریزی هفتگی به همراه ساعت بندی روزانه را در یک صفحه ارائه می‌دهد. اگر دانش آموز یا دانشجو هستید و یا برای کنکور درس می‌خوانید، خرید یک پلنر تحصیلی می‌تواند در پیشرفت شما نقش مهمی داشته باشد.

انواع دفتر پلنر

نتیجه گیری

در این مقاله آموختیم که دفتر پلنر چیست و چه انواعی دارد. همچنین با ویژگی های مختلف آن نیز به خوبی آشنا شدیم. به طور کلی یک دفتر پلنر خیال شما را از بابت فراموش کردن کار ها و برنامه ها و پشت گوش انداختن و اهمال کاری در انجام آن ها، آسوده خواهد کرد. 

بر اساس هدف خود می‌توانید دفتر پلنر مناسب را انتخاب نمایید و شروع به برنامه ریزی و نوشتن اهدافتان نمایید. زمانی که فکر هایتان روی کاغذ بیایند انجام دادنشان ساده‌تر خواهد شد و راه حل های بهتری برای هر کار و برنامه پیدا خواهید کرد. همچنین دیگر دچار کمبود وقت و عقب افتادن کار ها نخواهید شد.

سوالات متداول

1- بهترین نوع دفتر پلنر کدام است؟

با توجه به انواع دفتر پلنر مانند روزانه، هفتگی، سالانه یا تحصیلی نمی‌توان گفت که یکی از آن ها از دیگران بهتر است. انتخاب بهترین گزینه به نحوه مدیریت برنامه ها و اهداف شما بستگی دارد. اگر تمایل دارید کار های هر روز را با جزئیات بدانید پلنر روزانه، اگر می‌خواهید دید کلی‌تری به کار های هفته داشته باشید پلنر هفتگی، اگر می‌خواهید پیشرفت اهداف خود را به صورت ماهیانه رصد کنید پلنر سالانه و اگر می‌خواهید برای خواندن دروس برنامه بریزید پلنر تحصیلی بهترین گزینه هستند.

2- کدام جنس جلد برای دفتر پلنر بهتر است؟

جلد های مقوایی ضخیم و محکم و جنس پلاستیکی بهترین مدل های جلد پلنر هستند. از نظر طول عمر و مقاومت، جلد پلاستیکی بیشترین استحکام و ماندگاری را دارد، اما جلد مقوایی ضخیم هم در صورت استفاده صحیح می‌تواند بدون تغییر شکل برای مدت طولانی استفاده شود.

3- آیا دفتر پلنر گران قیمت است؟

نسبت به دفتر های خط دار یا بدون خط معمولی، دفتر پلنر ممکن است قیمت بالاتری داشته باشد. این هزینه معمولا برای کیفیت بهتر کاغذ ها و طراحی برگه ها دریافت می‌شود. خرید از برند های داخلی می‌تواند همان کیفیت را با قیمت مناسب‌تری در اختیارتان قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *