بلاگ

تفاوت های راپید و روان نویس

تفاوت های راپید و روان نویس

راپید و روان نویس هر دو از مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین انواع نوشت افزار هستند که هر دو در جایگاه مشخصی به کار می‌روند و تفاوت های عمده‌ای با یکدیگر دارند. با این حال به علت برخی شباهت ها، بسیاری از افراد این دو نوشت افزار را گاهی با هم اشتباه گرفته و به طور دقیق از کاربرد هر کدام و تفاوت های آن ها مطلع نیستند. با شناخت بهتر تفاوت راپید و روان نویس می‌توانید از هر کدام از آن ها در جای مخصوص به خود و صحیح استفاده نمایید و نتایج بهتری به دست آورید.

معرفی راپید

پیش از بررسی موارد تفاوت راپید و روان نویس ابتدا بهتر است هر کدام از آن ها را به صورت جداگانه بشناسیم و ویژگی های آن را بدانیم. راپید نوعی قلم و نوشت افزار با یک مخزن جوهر رقیق است که عموما برای کشیدن خطوط با ضخامت های مختلف از آن استفاده می‌شود. جوهر راپید می‌تواند رنگ های متنوع و نوک فلزی آن نیز قطر های مختلفی داشته باشد.

عمده مصرف کنندگان راپید دانشجویان و فعالان در حوزه رشته های مهندسی هستند که نیاز به رسم اشکال، نقشه ها و خطوط دقیق دارند. راپید معمولا برای نوشتن به کار نمی‌رود و برای کشیدن خطوط با عرض یکسان در تمام طول خط و کاملا صاف و مرتب مناسب است. 

راپید ها می‌توانند بدنه هایی با ابعاد و طراحی مختلف داشته باشند که بر اساس نیاز خود می‌توانید از میان آن ها انتخاب نمایید. همچنین مخزن جوهر راپید می‌تواند ثابت و یا قابل تعویض باشد که به آن ها راپید مصرفی یا دائم گفته می‌شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند پس از هربار استفاده از راپید بهتر است نوک و مخزن جوهر آن را شستشو دهید تا برای استفاده های بعدی آماده باشد.

معرفی روان نویس

در ادامه بررسی تفاوت راپید و روان نویس به معرفی ویژگی های روان نویس و شناخت بهتر این نوشت افزار می‌پردازیم. روان نویس با وجود تفاوت های عمده، شباهت های زیادی با راپید دارد که همین موضوع باعث اشتباه گرفته شدن این ابزار با راپید می‌گردد.

روان نویس یک نوشت ابزار کاربردی برای نوشتن با دقت و ظرافت بالا است که دارای جوهر رقیق و نوک باریک‌تر از خودکار است. نوک روان نویس می‌تواند قطر و اندازه های مختلف داشته باشد که هر کدام برای موارد مختلفی کاربرد دارند.

جوهر روان نویس رنگ های متنوعی دارد و مخزن جوهر آن می‌تواند ثابت یا قابل تعویض باشد. جنس نوک روان نویس می‌تواند از مواد مختلفی نظیر فلز، نمد و غیره ساخته شود که هر کدام مزایای مخصوص به خود را دارند. همچنین اندازه بدنه و طراحی آن می‌تواند بسیار متنوع باشد.

روان نویس ها امروزه با کیفیت ها و قیمت های مختلفی در بازار موجود هستند و حتی می‌توان مدل های کودکانه و دارای رنگ های روشن و زیبا را برای استفاده دانش آموزان و کودکان تهیه نمود.

تفاوت های راپید و روان نویس 

پس از شناخت کامل هر کدام از این دو نوع نوشت افزار، در ادامه به بررسی تفاوت راپید و روان نویس از جنبه های مختلف می‌پردازیم. شناخت این تفاوت ها به شما کمک می‌کند تا بدانید که هر کدام از آن ها را در چه موقعیتی باید مورد استفاده قرار دهید و کدام یک از آن ها برای چه کاری بهتر جواب می‌دهد. مهم‌ترین تفاوت های راپید و روان نویس به شرح زیر است.

1-کاربرد

مهم‌ترین تفاوت راپید و روان نویس در کاربرد آن ها است. به طور خلاصه راپید برای کشیدن خطوط با عرض ثابت و دقت و ظرافت بالا و روان نویس برای نوشتن کاربرد دارد. همین تفاوت مهم به شما کمک می‌کند تا از این دو ابزار در جای صحیح استفاده نمایید و از راپید برای نوشتن و روان نویس برای کشیدن خط استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که استفاده نامناسب از راپید یا روان نویس ممکن است به آن ها آسیب نیز وارد کند. به عنوان مثال نوشتن طولانی مدت با یک راپید می‌تواند باعث آسیب جدی به نوک فلزی آن شود و حتی در صورت نازک بودن، کاغذ نیز پاره شود.

همچنین روان نویس نیز ابزار مناسبی برای کشیدن خطوط دقیق نیست و بهتر است تنها برای نوشتن از آن استفاده نمایید. در هنگام استفاده از راپید یا روان نویس بهتر است به ضخامت کاغذ توجه داشته باشید. کاغذ های خیلی نازک برای استفاده از این دو ابزار مناسب نیستند و یا پاره شده یا جوهر را به صفحه پشتی پس می‌دهند.

برای استفاده از روان نویس یا راپید در انواع دفتر، بهتر است دفتر هایی با ضخامت برگه مناسب تهیه نمایید. همچنین اگر از کاغذ های جداگانه استفاده می‌کنید، بهتر است با استفاده از انواع زیردستی، پشت کار را محکم نگه دارید.

تفاوت های راپید و روان نویس 

2-ساختار و بدنه

از دیگر انواع تفاوت راپید و روان نویس می‌توان به ساختار و بدنه آن ها اشاره نمود. به طور کلی راپید ها تنوع کمتری در زمینه شکل بدنه و تنوع رنگی دارند و ظاهر اغلب آن ها شبیه به یکدیگر است، اما روان نویس ها امروزه تنوع بسیار زیادی دارند و در ابعاد و اشکال گوناگون و بسیار متنوع به فروش می‌رسند.

همچنین از لحاظ ساختار در مورد راپید و روان نویس هایی که دائمی هستند نیز تفاوت هایی وجود دارد. راپید ها معمولا دارای یک مخزن ثابت و قابل شارژ با جوهر جدید هستند که قبل از پر کردن آن با جوهر جدید باید مخزن را شستشو دهید.

در مقابل روان نویس های قابل شارژ و دائمی، دارای مخزن های آماده با جوهر جدید هستند و باید مخزن قبلی را خارج کرده و مخزن یدکی را جایگزین آن کنید. به این ترتیب می‌توانید با خرید مخزن های یدکی برای روان نویس و یا جوهر اضافی برای راپید، به صورت دائمی از آن ها استفاده کنید.

3-نوع سر قلم

دیگر تفاوت راپید و روان نویس در نوع سر قلم یا نوک آن ها است. راپید ها تنها با سر قلم و نوک فلزی ساخته می‌شوند و این نوک می‌تواند اندازه ها و قطر های مختلفی داشته باشد که بر اساس ضخامت خطی که باید بکشید می‌توانید راپید مناسب را انتخاب نموده و یا در برخی موارد نوک آن را تعویض کنید.

روان نویس ها علاوه بر نوک فلزی می‌توانند نوک های نمدی، ساچمه‌ای و غیره نیز داشته باشند که نوع نمدی آن گزینه بهتری برای نوشتن خواهد بود. نوک روان نویس ها نیز می‌تواند قطر های مختلفی داشته باشد. با این حال اغلب افراد به ضخامت نوک روان نویس در هنگام خرید توجه چندانی ندارند، زیرا اهمیت ضخامت نوک در هنگام نوشتن، کمتر از رسم خطوط است.

4-زاویه دست با کاغذ

یک تفاوت راپید و روان نویس که شاید به آن توجه کمتری می‌شود، زاویه‌ای است که در هنگام استفاده از این دو ابزار باید بین دستتان با کاغذ رعایت کنید. مهندسان و دانشجویان رشته های مهندسی در هنگام استفاده از راپید از این نکته به خوبی آگاه هستند و می‌دانند که راپید را باید تنها با زاویه 90 درجه روی کاغذ کشید و اگر زاویه دست با کاغذ کمتر از 80 درجه باشد، خطوطی که راپید روی کاغذ به جا می‌گذارد ممکن است منقطع و نامرتب باشند.

در مقابل روان نویس را می‌توان با هر زاویه‌ای در دست گرفت و با آن روی کاغذ نوشت. هر شخصی مدل دست گرفتن نوشت افزار مخصوص به خود را در هنگام نوشتن دارد، بنابراین با یک روان نویس می‌توانید هر طور که راحت هستید قلم را در دست گرفته و با زوایای مختلف روی کاغذ بنویسید.

5-قیمت

از دیگر انواع تفاوت راپید و روان نویس قیمت آن ها است. البته باید توجه داشته باشید که قیمت هر کدام از این دو نوع نوشت افزار بستگی به ویژگی های آن ها دارد و گاهی اوقات یک روان نویس با ویژگی های خاص می‌تواند از مرغوب‌ترین راپید ها نیز گران‌تر باشد.

با این حال معمولا روان نویس ها را می‌توانید در بسته های چندتایی و با رنگ های متنوع با قیمت مناسب و پایین‌تر از راپید در فروشگاه ها پیدا کنید. در مورد هر دو نوع نوشت افزار راپید و روان نویس، مدل هایی که دائمی و قابل شارژ مخزن هستند قیمت بالاتری دارند. با این وجود می‌توانید با شارژ مخزن، طولانی مدت از آن ها استفاده نموده و در هزینه ها صرفه جویی کنید.

انواع راپید به علت تخصصی بودن برای رشته های مهندسی و دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد و ظرافت و کیفیت بالا، با قیمت های بالاتر و معمولا به صورت تکی به فروش می‌رسند. البته می‌توانید راپید هایی از برند های داخلی را با کیفیت و قیمت مناسب نیز پیدا کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب، تفاوت راپید و روان نویس را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دادیم تا بتوانید از میان این دو نوشت افزار مفید و کاربردی، مناسب‌ترین گزینه برای هدف خود را انتخاب نمایید. همانطور که گفته شد به طور خلاصه راپید ها برای کشیدن خطوط دقیق مناسب هستند و معمولا تنوع کمتر و قیمت بالاتری دارند.

در مقابل روان نویس ها برای نوشتن گزینه بهتری بوده و دارای تنوع بیشتر و قیمت های مناسب‌تر می‌باشند. بنابراین اکنون می‌توانید نوشت افزار مناسب را برای رسم خطوط یا نگارش انتخاب نموده و با دقت بیشتری ویژگی های آن ها را در هنگام خرید بررسی کنید.

سوالات متداول

1-چگونه می‌توان مخزن راپید و روان نویس را تعویض کرد؟

عوض کردن مخزن راپید و روان نویس بسیار ساده و آسان است. در مورد روان نویس های دائمی که مخزن آن ها باید با مخزن یدکی جایگزین شود، تنها لازم است بدنه روان نویس را از محل مشخص شده باز کنید و مخزن قبلی را خارج نموده و مخزن جدید را در جای آن محکم کنید. برای تعویض مخزن راپید نیز باید مخزن را با جوهر جدید پر کنید. پیش از انجام این کار نوک راپید و مخزن آن را با محلول مخصوص شستشو دهید.

2-آیا نوک راپید قابل تعویض است؟

بله، در بسیاری از مدل های راپید شما می‌توانید نوک راپید را تعویض نموده و بر اساس نوع خطی که باید بکشید تنظیم کنید. انجام این کار بسیار آسان است و سر قلم های فلزی راپید نیز اندازه های متنوعی بر حسب میلی متر دارند. می‌توانید در هنگام خرید راپید، سر قلم های فلزی با قطر های مورد نیازتان را نیز تهیه کنید.

3-آیا می‌توان از روان نویس به جای راپید استفاده کرد؟

خیر، اگر قصد کشیدن خطوط دقیق و ظریف با عرض ثابت را دارید، روان نویس گزینه مناسب و جایگزین صحیحی برای راپید نخواهد بود. می‌توان با روان نویس نیز خطوط صاف و مرتبی رسم نمود، اما این کار هم به نوک روان نویس آسیب خواهد زد و هم ممکن است کیفیت و ظرافت کار شما در نهایت پایین بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *