بلاگ

بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی

بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی
  • خوش نویسی یکی از هنر های محبوب بین ایرانیان است که از زمان های بسیار دور طرفداران خود را داشته و تا کنون نیز بسیاری از مردم علاقه دارند که این هنر را بیاموزند و حتی در نوشتن روزمره خود نیز خوش خط بنویسند. در واقع خوش نویسی این روز ها تنها محدود به استفاده از قلم نی و مرکب نمی‌شود و شما می‌توانید با با ابزار های دیگری مانند خودکار یا روان نویس هم خوش نویسی تمرین کنید. در این میان بسیار مهم است که از چه نوع خودکاری برای این کار استفاده می‌کنید. در ادامه با بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی و نکات مهم خرید آن آشنا خواهیم شد.

    خوش نویسی با خودکار

    پیش از شناخت بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی، ابتدا بهتر است کمی با این روش نوشتن آشنا شویم تا بتوانیم خودکار مناسب را شناسایی کنیم. همانطور که می‌دانید، خوش نویسی فارسی در زمان های قدیم، با قلم نی و مرکب انجام می‌شده و خط های متنوعی مانند نستعلیق به این روش آموزش داده می‌شدند.

    امروزه استفاده از ابزار هایی مانند انواع قلم بسیار کمتر شده و مردم به دنبال روش های آسان‌تری برای یادگیری خوش نویسی و بهبود دست خط خود هستند. همچنین اغلب افرادی که به دنبال یادگیری خوش نویسی می‌روند، تمایل دارند از این دست خط بتوانند در شرایط روزمره و دست نوشته های عادی مانند یادداشت ها، تکالیف و جزوه ها و غیره استفاده نمایند.

    خودکار ابزار بسیار مناسبی برای خوش نویسی است. زیرا به آسانی می‌توان آن را با دست کنترل کرد و روان نوشت. همچنین می‌توان با انتخاب خودکار مناسب و آموزش صحیح، خطوط مختلف فارسی را یاد گرفت و ضخامت نوشته را در طول یک کلمه تغییر داد.

    خوش نویسی با خودکار چندان دشوار نیست و تنها نیاز به آموزش درست و اصولی و همچنین انتخاب خودکار مناسب دارد. برخی خودکار ها برای این کار مناسب نیستند و ممکن است نتوانند ضخامت ها و ظرافتی که مورد نیاز شماست روی کاغذ ایجاد کنند.

    ویژگی های بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی

    بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی دارای ویژگی های مشخصی است که باید در هنگام خرید به آن ها توجه داشته باشید. ممکن است خودکاری که به صورت روزمره از آن برای نوشتن معمولی استفاده می‌کنید برای خوش نویسی مناسب نباشد و خوب نتیجه ندهد. در صورتی که برای یادگیری خوش نویسی خودکار مناسبی انتخاب نکرده باشید، تلاش ها و تمرینات شما بی نتیجه خواهد ماند و هر قدر استاد خوب یا استعداد بالایی داشته باشید، ممکن است نتوانید موفق شوید. مهم‌ترین ویژگی های بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی به شرح زیر است.

    قطر نوک خودکار

    نوک بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی باید بین 1.6 تا 2 میلی متر قطر داشته باشد. ساچمه این خودکار ها به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید در هنگام نوشتن و با تغییر زاویه دست با کاغذ، ضخامت نوشته را تغییر دهید و بعضی جا ها را نازک و برخی را ضخیم‌تر بنویسید.

    خودکار هایی با نوک خیلی باریک و نازک برای خوش نویسی مناسب نیستند و امکان ضخیم کردن نوشته با آن ها وجود ندارد. بنابراین اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید در هنگام خرید خودکار برای خوش نویسی در نظر بگیرید قطر نوک خودکار است.

    ثابت بودن نوک خودکار

    خودکار هایی که دارای نوک ثابت هستند و نوک آن ها به صورت دکمه‌ای از بدنه خارج نمی‌شود، بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی هستند. خودکار های دکمه‌ای یا فشاری که نوک آن ها قابلیت حرکت و جابجایی دارد ممکن است در هنگام خوش نویسی و کم و زیاد کردن فشار بر روی کاغذ توسط نویسنده، حرکت کنند و تسلط نویسنده را بر هم بزنند.

    خودکار هایی با نوک ثابت تسلط و تمرکز نویسنده را افزایش می‌دهند و در هنگام تغییر زاویه دست یا فشار دست بر روی کاغذ حرکت نکرده و ثابت می‌مانند و همان نتیجه‌ای که نویسنده انتظار دارد را روی کاغذ پیاده می‌کنند. برای جلوگیری از خشک شدن جوهر این خودکار ها باید درب آن ها را بگذارید.

    شکل بدنه خودکار

    بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی، دارای بدنه ارگونومیک و طراحی دقیق برای جلوگیری از خسته شدن دست در هنگام تمرین و نوشتن است. این خودکار ها دارای طراحی ساده و مناسب برای قرارگیری در میان انگشتان هستند و با استفاده طولانی مدت، کمتر به دست شما فشار وارد نموده و دست را دیرتر خسته می‌کنند.

    روان بودن خودکار

    بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی، روان می‌نویسد و در هنگام نوشتن خطوط منقطع ایجاد نمی‌کند. خودکار هایی که به راحتی و بدون فشار آوردن زیاد بر روی کاغذ های مختلف به صورت پیوسته می‌نویسند، گزینه بسیار مناسبی جهت تمرین خوش نویسی با خودکار هستند.

    پخش جوهر خودکار

    پخش جوهر مناسب و صحیح یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی های بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی است. جوهر خودکار باید دارای غلظت مناسبی باشد تا هم در اثر غلظت زیاد موجب کاهش روانی خودکار نشود و هم در اثر رقیق بودن بیش از حد، جوهر را به تمام نقاط کاغذ پس ندهد.

    رنگ خودکار

    خودکار هایی با رنگ مشکی یا آبی تیره، بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی هستند. استفاده از رنگ های فانتزی و دیگر رنگ های خودکار مانند قرمز یا سبز، به سرعت چشم شما را خسته و اذیت خواهد کرد و نمی‌توان برای مدت طولانی با این رنگ ها تمرین خوش نویسی انجام داد. استفاده از دو رنگ تیره مشکی و آبی برای تمرین خوش نویسی بهتر است.

    استفاده از خودکار برای خوش نویسی

    نکات مهم خرید و استفاده از خودکار برای خوش نویسی

    اکنون که ویژگی های بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی را می‌دانیم، بهتر است نکاتی که در خرید و استفاده از این خودکار برای خوش نویسی به شما کمک می‌کنند را نیز بررسی کنیم. رعایت برخی از این نکات برای خرید هر نوشت افزاری ضروری است و اگر در مسیر خوش نویسی و کالیگرافی تازه کار هستید بهتر است به آن ها توجه داشته باشید.

    • در اولین مرحله و پیش از خرید خودکار، یک استاد ماهر و با تجربه در زمینه خوش نویسی پیدا کنید و ابزار های لازم را طبق توصیه او تهیه نمایید.
    • خودکار مناسب خوش نویسی را می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری تهیه کنید. در هر دو حالت از فروشگاه های معتبر خرید کنید تا کیفیت و طول عمر خودکار تضمین شود.
    • خودکار هایی با بدنه شیشه‌ای که امکان دیدن مقدار باقی مانده جوهر را دارند مناسب‌تر هستند.
    • به ویژگی های گفته شده مانند ضخامت و ثابت بودن نوک خودکار برای خوش نویسی توجه ویژه داشته باشید.
    • نیازی به خرید خودکار های گران قیمت و برند برای خوش نویسی نخواهید داشت و با ساده‌ترین خودکار ها نیز می‌توانید در صورت دارا بودن شرط های گفته شده، خوش نویسی تمرین کنید.
    • اگر به صورت حضوری خرید می‌کنید خودکار را پیش از خرید تست نمایید.
    • برای خوش نویسی علاوه بر خودکار، کاغذی که روی آن می‌نویسید نیز مهم است. اگر از انواع دفتر استفاده می‌کنید، کاغذ آن باید ضخامت کافی را داشته باشد تا در اثر فشار آوردن با خودکار، کاغذ آسیب نبیند. همچنین اگر از کاغذ جداگانه استفاده می‌کنید، بهتر است در هنگام خوش نویسی با انواع زیردستی پشت کار را محکم نمایید.
    • برای یادگیری خوش نویسی با خودکار، باید صبر داشته باشید و به اندازه کافی تمرین کنید تا این مهارت را به دست آورید.

    چند مدل خودکار مناسب برای خوش نویسی

    در ادامه چند نمونه خودکار موجود در بازار که دارای ویژگی های بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی هستند را معرفی خواهیم کرد تا بتوانید برای شروع خوش نویسی از آن ها استفاده کنید و در این زمینه پیشرفت داشته باشید.

    • خودکار بیک لارج
    • خودکار اشنایدر (مدل اسلایدر اج)
    • خودکار بیک فشن و سافت
    • خودکار بیک آپ

    این خودکار ها دارای قیمت های نسبتا مناسبی هستند و برای شروع و تمرین خوش نویسی با خودکار گزینه خوبی به شمار می‌آیند. همچنین دارای رنگ های متنوع بوده و دست شما را در انتخاب رنگ باز خواهند گذاشت.

    نتیجه گیری

    خوش نویسی یک هنر زیبا و جذاب است و علاوه بر زبان و رسم الخط فارسی، می‌توانید خوش نویسی با زبان ها و الفبای دیگر مانند انگلیسی و لاتین را نیز بیاموزید. خوش خط نوشتن در هر موقعیت و هر نوشته‌ای، حس خوبی به نویسنده و خواننده متن می‌دهد و بسیار چشم نواز خواهد بود. برای شروع یادگیری این هنر، یکی از مهم‌ترین قدم ها انتخاب صحیح بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی می‌باشد.

    خودکار مناسب برای خوش نویسی دارای نوک نسبتا ضخیم با قطر 1.6 تا 2 میلی متر و دارای نوک ثابت است. همچنین بدنه آن دارای شکل مناسب برای قرارگیری در میان انگشتان و غلظت و پخش جوهر خودکار متعادل است.

    سوالات متداول

    1-آیا می‌توان از هر خودکاری برای خوش نویسی استفاده کرد؟

    شاید اگر در خوش نویسی با خودکار مهارت خیلی بالایی داشته باشید بتوانید با بسیاری از مدل های خودکار این کار را انجام دهید، اما به طور کلی خودکار هایی با نوک سوزنی و باریک به هیچ عنوان برای خوش نویسی مناسب نیستند. همچنین برای شروع یادگیری خوش نویسی باید از خودکار هایی با نوک ثابت و ضخیم با قطر 1.6 تا 2 میلی متر استفاده شود.

    2-خودکار های مخصوص خوش نویسی را از کجا می‌توان تهیه کرد؟

    به طور کلی خودکار ها مخصوص خوش نویسی ساخته نمی‌شوند و برخی از مدل های آن ها دارای ویژگی هایی هستند که می‌تواند برای خوش نویسی مناسب باشد. بنابراین این خودکار ها را می‌توانید در تمامی مغازه های لوازم تحریر و نوشت افزار فروشی و همچنین فروشگاه های آنلاین پیدا کنید.

    3-مهم‌ترین ویژگی بهترین نوع خودکار برای خوش نویسی کدام است؟

    مهم‌ترین ویژگی یک خودکار مناسب برای خوش نویسی، قطر نوک و ساچمه خودکار است. در خوش نویسی لازم است که برخی بخش های یک کلمه ضخیم‌تر و بعضی نازک نوشته شوند. یک خودکار با قطر مناسب 1.6 تا 2 میلی متری می‌تواند این امکان را به شما بدهد که با تغییر زاویه و فشار دست روی کاغذ، ضخامت نوشته خود را تغییر دهید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *